Aito avioliitto -kansalaisaloite luovutettiin eduskunnan puhemiehelle

Kuva: Taija Rahkonen

Kauan odotettu hetki koitti, kun sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamiseen tähtäävä Aito avioliitto– kansalaisaloite (KA1175), luovutettiin tänään keskiviikkona 22.06.2016 eduskunnan puhemies Maria Lohelalle aamulla klo 10. Lyhyessä tapaamisessa aloitteen luovuttivat sen vireille panijat Pasi Turunen ja Jukka-Pekka Rahkonen.

Aito avioliitto ry toteutti viime vuonna kampanjan, joka keräsi kansalaisaloitteeseen 106 195 hyväksyttyä kannatusilmoitusta.

”Olisi toki ollut juhlavaa tuoda kaikki paperiset kannatusilmoitukset, sillä niitä oli monta isoa laatikollista,” totesi Rahkonen. Puhemiehelle luovutettiin väestörekisterikeskuksen virallinen ilmoitus hyväksytyistä kannatusilmoituksista ja kansalaisaloitteen koko teksti.

Rahkosen lyhyen puheenvuoron jälkeen Lohela otti kansalaisaloitteen vastaan ja onnitteli nimien kerääjiä tavoitteen saavuttamisessa ja vakuutti aloitteen saavan kaikkien muiden kansalaisaloitteiden tavoin arvokkaan ja perusteellisen käsittelyn. Puhemies Lohela totesi eduskunnan jäävän tänään kesätauolle, mistä johtuen aloitteen käsittely tapahtuu vasta syksyllä uuden istuntokauden aikana.

MTV3:n uutiset haastatteli Rahkosta ja Turusta luovutuksen jälkeen. Rahkonen muistutti haastattelussa, että sukupuolineutraali avioliittolaki toteutuessaan mitätöi isän ja äidin merkityksen laista. Turunen puolestaan muistutti lain huonosta valmistelusta, jossa lapsivaikutusarvion tekeminen laiminlyötiin, vaikka jo Kataisen ja Stubbin hallitukset olivat sitoutuneet lapsivaikutusarvioiden lisäämiseen ja lakivaliokunta sekä lapsiasiavaltuuteettu olivat edellyttäneet sellaisen tekemistä mikäli sukupuolineutraali laki etenee eduskuntaan.

Kansalaisaloitteen käsittely eduskunnassa alkaa eduskunnan palatessa töihin syksyllä. Tuolloin aloitetta käsitellään lakivaliokunnassa, joka myös kuulee aloitteen vireille panijoita erikseen järjestettävässä kansalaiskuulemistilaisuudessa.

—–

LUE MYÖS