”Äiti ja isä säilytettävä” -kansalaisaloite menee eduskuntaan

Keskiviikko 17.4.2024 oli ilon ja kiitoksen päivä. Kansalaisaloite numero 12651 eli ”Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa” ylitti 50.000 kannatuksen rajan silloin.  Uusia aloitteen kannatuksia tuli sinä päivänä hurjaa vauhtia. Yhdistyksemme radiotiimi sattui juuri olemaan studiossa tallettamassa uutta ”Aito avioliitto radio” -ohjelmajaksoa ja 50.000 tuli täyteen kesken ohjelmamme talletuksen!

Tämän yhden ohjelmajakson ansiota tämä kannatusvyöry ei kuitenkaan ollut, sillä tämä radio-ohjelmamme tuli ulos vasta seuraavana päivänä.  Huomattava merkitys lienee kuitenkin sillä, että Aito avioliitto ry lähti aktiivisesti kampanjoimaan aloitteen edistämiseksi Patmos lähetyssäätiön rinnalla eli tiedotti aloitteesta, mainosti sitä RadioDeissä, somessa; Facebookissa, LinkedInissä ja X:ssä (entinen Twitter).

Tilastoissa näkyvä voimakas loppukiri alkoi sunnuntaista 14.4.2024. Sen päivän iltana 21:30 alkoi Radio Patmoksen ja RadioDein yhteislähetyksenä ”Taivaan ja maan väliltä”-ohjelma, jonne kuuntelijat voivat soittaa kysymyksiään. Lähetykseen tuli puhelu Tiina Parkkinen -nimiseltä ohjelman kuuntelijalta. Hän toi esiin tämän kansalaisaloitteen sulkeutuvan pian ja aloitetta käsiteltiinkin ohjelmassa kattavasti. Aloitteella oli tähän mennessä noin 21.000 kannatusta. Mietittäessä sitä, saavutetaanko vaadittu määrä näin lyhyessä ajassa, sanoi ohjelmaan soittanut henkilö rohkaisevasti: ”Kun nyt on jo noin 21.000 allekirjoitusta, niin onhan heilläkin ystäviä ja sukulaisia”. Kuuntelijoita kehotettiin allekirjoittamaan aloite pikaisesti ennen sen päättymistä. Aloite saikin lopulta reilusti yli 50.000 kannatusta: 63.726 kappaletta määräaikaan päivän 19.4.2024 loppuun mennessä.

Kiitämme Radio Patmosta ja kaikkia muita tahoja, jotka liittyivät loppusuoralla aktiivisesti mukaan tukemaan aloitetta ja tekemään sitä tunnetuksi. Viimeisin lämmin kiitos kuuluu tietysti Sinulle, joka olit aktiivinen asiassa ja kävit allekirjoittamassa tukesi aloitteelle!  Yhdessä toimien saamme vietyä tärkeitä asioita eteenpäin.

Irlanti edelläkävijänä?

Ei ole pitkä aika siitä, kun Irlannissa pidettiin 8.3.2024 kansanäänestys termien ”perhe” ja ”äitiys” merkityksestä. Hallitus järjesti kansanäänestyksen saadakseen kansalta tukea muutospyrkimyksilleen, että näiden asioiden merkitys häivytettäisiin Irlannin perustuslaista.  Mielipidetiedusteluissa annettiin kuvaa, että muutokset menisivät läpi helposti. Pääministeri Leo Varadkar lobbasi asiaa vahvasti yhdessä oman ”Fine Geil” -puolueensa kanssa.  Mikä sitten olikaan lopputulema?

Irlannin kansa äänesti selvin numeroin nurin nämä perheen ja äitiyden merkityksen häivyttämisyritykset. Kansa ei halunnut muuttaa perustuslain määritelmää perheestä ja äitiydestä. Pääministeri puolueineen sai täyden tyrmäyksen liberaalille ideologiselle hankkeellensa.

Eikä siinä vielä kaikki:   Päämisteri ilmoitti erostaan hieman päälle viikko tuon jälkeen 20.3.2024, eikä halunnut eropuheessaan tai haastatteluissa sanoa tarkkaa syytä erolleen.  Hän mainitsi vain ”henkilökohtaiset ja poliittiset syyt”.   Ennen eroaan hän oli ehtinyt käydä USA:n matkalla, mutta julkisuudessa ei uutisoitu mitään mullistavaa tuosta matkasta.

Hieman mielenkiintoista on myös se, millä sävyllä kansanäänestyksen tuloksesta uutisoitiin niin monissa tiedotusvälineissä:  Kansanäänestys oli ”epäonnistunut”, kun kansa ei halunnutkaan mitätöidä perheen ja äitiyden merkitystä perustuslaista.  Olisikohan mahdollisesti kyseessä asenteellinen perhevastainen uutisointi, eikä laadukas journalismi?