”Tänään teemme historiaa!” – Italiassa kokoontui yli miljoona perinteisen avioliiton puolesta

Kuva: La Manif Italia

Italian Roomassa on tänään peräti yli miljoonan ihmisen voimin kokoonnuttu historian havinaa täynnä olevaan Circo Massimoon, paikkaan, jossa gladiaattorit joskus aikoinaan taistelivat ja jossa on kuultu enemmän tuskanparahduksia tai riemunkiljahduksia kuin missään muualla modernin historian aikana.

Tänään lauantaina Circo Massimoon kokoonnuttiin ensisilmäyksellä täysin eri syystä kuin Rooman valtakunnan aikaan- mutta tapahtuman pääjärjestäjä Simone Pillon korjaa väitteen:

”Tuolloin taistelua käytiin elämästä ja kuolemasta. Nyt taistelemme luonnollisen perheen puolesta samalla vakavuudella, vaikkakin riemu sydämissämme”.

Viime torstaina Italian parlamentissa alkoi ehdotetun ns parisuhdelain käsittely. Laki sallisi voimaanastuessaan samansukupuolisten parien rekisteröitymisen ja yhteisen sukunimen. Myös perheensisäinen adoptio olisi mahdollinen.

Italia on Euroopan länsimaista viimeisimpiä valtioita, joissa perheen käsitettä ei ole lailla uudelleenmääritelty.

”Emme ole täällä vastustamassa kansalaisoikeuksia”, kertoo Generazione Famiglia- järjestön keulahahmo Filippo Savarese.

”Me olemme täällä koska emme voi hyväksyä ihmisantropologian vääristelyä. Jokaisella lapsella on isä ja äiti.  Perheensisäinen adoptio on käytännössä tarpeeton. Meillä on jo vanhempien kuolemantapausten varalle olemassa laki lapseksiottamisesta. Jokaisessa maassa, jossa samaa sukupuolta olevien perheensisäinen adoptio on hyväksytty, on ryhdytty raivaamaan tietä kohdunvuokraukselle”.

Generazione Famiglia on avioliitto-ja perheliike La Manif Pour Tous Italian operatiivinen siipi.

Tapahtuma, joka kulkee nimellä Family Day on suuresta suosiostaan huolimatta joutunut myös häirinnän kohteeksi.

”Viime yönä tapahtumaa varten luotu nettisivu hakkeroitiin. Sivustomme kaatui moneksi tunniksi”, sanoo Pillon.

Poliisi oli onneksi varautunut jättiläismäisen tapahtuman aikana mahdollisesti syntyviin ongelmiin ja tiettävästi vakavalta häirinnältä ja onnettomuuksilta vältyttiin.

Paikalle Roomaan lensi yllätysvieras Yhdysvalloista. Kaliforniasta kotoisin oleva the Center for Bioethics and Culture –järjestön perustaja ja johtaja Jennifer Lahl säkenöi iltapäivällä klo 16 aikaan onnesta:

” En ole ikinä puhunut näin isolle joukolle ihmisiä”, Lahl sai sanottua esiintymislavalla.

Jennifer Lahl on jo vuosia vastustanut lapsi- ja naiskauppaa sekä kohdunvuokrausta.

”Tilanne Yhdysvalloissa on riistäytynyt käsistä. Lapsikauppa rehottaa. Tietysti viime kesän Korkeimman Oikeuden päätös avioliiton saattamiseksi sukupuolineutraaliksi on siivittänyt huolestuttavaa kehityssuuntaa. Lapsi ei kuitenkaan ole ihmisoikeus”.

Filippo Savarese vastaanotti Simone Pillonilta listat osallistujailmoittautumisista. Hän arvioi osallistujia olleen paikalla parhaillaan kaksi miljoonaa.

”Tuokin voisi olla varovainen arvaus”, sanoo Pillon. ”Googlen ihmismääriä annetusta kuvasta laskevan työkalun mukaan meitä oli 1,5-1,8 miljoonaa. Mutta voi Savaresekin olla oikeassa. Jokatapauksessa teemme tänään historiaa”, hän päättää.

Siniset ja vaaleanpunaiset La Manif Pour Tous -liikkeen tunnusvärit näkyivät lukemattomissa  lipuissa, jotka tapahtuman ehtoopuolella  liehuivat Puccinin sävelmän tahtiin. Pucciinin kuuluisampaan musiikilliseen teokseen  päättyy tämänkertainen perhejuhla. Loppunuotti raikaa ilmoille sydänjuuria tempovan Vincera’!:n ja Circo Massimo puhkeaa aploodeihin.

”Nyt meitä ei pysäytä enää mikään tai kukaan”, sanovat Savarese ja Pillon yhdestä suusta.

”Tämän jälkeen emme peräänny. Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa, äitiin ja isään.  Euroopan Unioni ei voi vaatia meitä perustuslaillisiin muutoksiin. Perustuslaissamme on mainittu että perhettä pitää suojella”.

—–

Tekstin koonnut: Sarah Rizzo