Slovenian kansanäänestys johti murskavoittoon aidon avioliiton puolesta

Kuva: Freeimages.com

Sloveniassa viime sunnuntaina 20/12 pidetty kansanäänestys avioliiton säilyttämisestä maan perustuslaissa miehen ja naisen välisenä päättyi puoltamaan aitoa avioliittoa selkein numeroin: 63% slovenialaisista kannattaa avioliiton säilyttämistä aidosti tasa-arvoisena. Sunnuntain äänestystulos on merkittävä osoitus suoran demokratian mahdollistaneesta vaikuttamisesta.

Kansallinen neuvosto oli jo ennättänyt hyväksymään sukupuolineutraalin avioliittolain viime maaliskuussa. Sloveniassa ruohonjuuritasolla toimiva Za otroke gre!- liike (”Tämä on lasten puolesta!”) osoitti poliittisille päättäjille, että koko kansaa syvästi puhutttava ja jokaiseen lapseen vaikuttava avioliiton ja vanhemmuuden uudelleenmäärittely ei ole asia, josta voidaan päättää norsunluutornista käsin.

Sukupuolineutraali avioliittolaki olisi sallinut perheen ulkopuolisen adoptio-oikeuden samaa sukupuolta oleville pareille.

Za otroke gre! keräsi vain neljässä päivässä vaadittavat 40.000 allekirjoitusta, joiden johdosta pystyttiin -huolimatta median ja aggressiivisesta poliittisesta vastustuksesta huolimatta- läpiviemään kansanäänestys asiassa.

Maan hallituksen reaktio oli niin penseä, että se ennätti jopa julistaa kansanäänestys ”perustuslain vastaiseksi”. Lopulta maan perustuslakivaliokunta äänesti 5-4 kansanäänestyksen puolesta.

Sloveniassa on viimeksi 2012 äänestetty nurin lakiesitys sukupuolineutraalista avioliitosta. Viime sunnuntain lukemat ovat vielä selkeämmin aitoa avioliittoa puoltavat kuin vuoden 2012 äänestyksessä.

Slovenian kansanäänestyksen tulos ajoittuu positiivisesti juuri ennen EU- kansalaisaloitteen ”Mum, Dad& Kids” avautumista allekirjoituksille.

Lähde: agendaeurope.wordpress.com

—-

Suomessa asiasta ovat uutisoineet ainakin Iltalehti ja Helsingin Sanomat:

Iltalehti 20.12.2015: Slovenialaiset äänestivät samaa sukupuolta olevien avioliitot nurin

HS 20.12.2015: Sloveniassa äänestettiin kumoon tasa-arvoinen avioliittolaki