Aito avioliitto -yhdistyksen puheenjohtaja vaihtuu

Yhdistyksen hallitus on viime kokouksessaan torstaina 19.11.2015 myöntänyt Jukka Rahkoselle eron yhdistyksen puheenjohtajan tehtävistä. Vt puheenjohtajaksi valittiin varapuheenjohtaja Susanna Koivula. Uusi puheenjohtaja valitaan seuraavassa hallituksen kokouksessa. Vaihdoksella ei ole vaikutusta kansalaisaloitteen etenemiseen, jonka läpiviemiseen eduskunnassa Jukka Rahkonen osallistuu aloitteen toisena vireillepanijana normaalisti, kuten laki edellyttää.

Hallituksen torstai-iltaisen kokoontumisen ja eropäätöksen jälkeen Rahkonen ilmoitti itse ensin erosta henkilökohtaisella Facebook seinällään (lue täältä). Sen jälkeen asiasta uutisoi Kotimaa24 (kts. täältä).

Hallitus kävi Rahkosen kanssa torstaina perusteellisen keskustelun, kun sen tietoon oli tullut eräitä sosiaalisessa mediassa leviäviä ja hämmennystä aiheuttaneita Facebook kommentteja, joita sosiaalisessa mediassa liitettiin Aito avioliitto –yhdistykseen. Rahkonen muun muassa oli kirjoittanut:

”Kaikki moskeijat Suomessa sileäksi heti, jos täällä vielä jollain on järkeä päässä. Julkisilla paikoilla muslimiryysyissä kulkemisesta sakot. Kaikki islamiin viittaava symboliikka pitää kieltää. Koraani, Sirat, Haditit ja muu islamilainen kirjallisuus hävitettävä. Tällaista konkretiaa ehdottaisin aluksi.”

Rahkosen fb-kirjoitusten retoriikka ja sisältö eivät ole linjassa yhdistyksen toiminnan tavoitteiden ja sen edustamien arvojen kanssa ja yhdistys irtisanoutuu tällaisista puheenvuoroista.

Vaikka, kuten Rahkonen itsekin korostaa eroa koskevassa FB päivityksessään, kyse on ollut henkilökohtaisesti mielipiteestä, jota ei alunperinkään ole ilmaistu yhdistyksen kantana, tällaiset voimakkaat kannanotot heijastuvat yhdistykseenkin. Yhdistys muun muassa on korostanut uskonnonvapauden säilymisen tärkeyttä ja siksi on sangen ristiriitaista, että yhdistyksen puheenjohtaja esittää julkisuudessa uskonnonvapauden rajoittamista joltakin ryhmältä.

Sääntöjen puitteissa yhdistys osallistuu yhteiskunnassa käytävään keskusteluun avioliitosta ja lapsen oikeuksista sekä niihin liittyvistä kysymyksistä. Maahanmuuttopoliittiset kannanotot eivät kuulu yhdistyksen asialistalle ja siksi yhdistys ei osallistu keskusteluun maahanmuuttokysymyksistä.

Rahkonen itse kokee haluavansa osallistua ja vaikuttaa laajemmin ja voimakkaammin yhteiskunnallisiin asioihin, kuin mikä on Aito avioliitto –yhdistyksen fokuksessa. Yhteisen keskustelun perusteella hallitus päätti myöntää Rahkoselle eron puheenjohtajan tehtävistä.

Aito avioliitto -yhdistyksen hallitus tahtoo kiittää Rahkosta hänen lähes vuoden kestäneestä uhrautuvasta panoksestaan yhdistyksen perustamisessa, sen toiminnan kehittämisessä, puheenjohtajana toimimisesta ja erityisesti yli 100 000 kannatusilmoitusta keränneen onnistuneen kansalaisaloitekampanjan keskeisenä toteuttajana. Kannatusilmoitukset ovat parhaillaan Väestörekisterikeskuksessa, joka antaa 2-3 kk:n sisällä tarkistetun loppulukeman. Sen jälkeen aloite voidaan toimittaa eduskunnan käsittelyyn normaalisti.

Aito avioliitto ry:n hallitus.