Trans-perjantaissa totuus tuli ilmi -sittenkin!

Jopas oli ohjelma.

Olin jo varautunut siihen, ettei YLE:n Perjantai-ohjelman trans-jaksossa ole mitään yllättävää. Toisin kävi, kiitos upean ja rohkean, transsukupuolisuutta kokeneen Viivi Luoman. Jännittävästä tilanteesta ja transhypelle myönteisestä ilmapiiristä huolimatta hän iski faktat pöytään: transsukupuolisuus on sairaus (tautiluokituksessa). Luoma on omakohtaisesti kokenut, että transsukupuolisuus on rajoittava tekijä, eikä mikään vapautta lisäävä asia.

On valitettavaa, ettei Luoman kokemuksille annettu ohjelmassa samaa painoarvoa, kuin itsensä naiseksi kokevalle miehelle, joka vapautuneesti kertoi matkastaan transnaiseksi.

Matkalla voi kyllä maisemat muuttua, mutta sukupuolesta toiseen siirtyminen on yhtä mahdotonta kuin aikamatkailu.

Viivi Luoma kertoi, että hän on kyllästynyt omiin kokemuksiinsa ja hän haluaa keskittyä siihen, mikä on totta. ”Totuus on jotain enemmän, se on annettua.”

Viivi Luoma toi terävästi myös esiin, ettei Suomessa ole mitään pakkosterilisointia vaan hedelmättömyys on suora seuraus transsukupuolisille annettavasta hormonihoidosta. Luoman kommentti siitä, että jos joku ei halua olla nainen, niin miksi hän silti haluaa kokea kaikkein naisellisemman asian eli raskauden, yritettiin sivuuttaa. Niin kiusallisia tuppaa faktat olemaan..

Ohjelman dokumentti-pätkässä translapsen vanhemmat näkivät ongelmana, ettei Suomessa ole murrosiän myöhäistämiseen tarkoitettua hormonihoitoa saatavilla. Translasten- ja nuorten yhdistyksen edustaja väitti, että hormonihoitojen antaminen transnuorille antaisi lisää aikaa nuorille miettiä, miksi he haluavat tulla. Pötypuhetta. Hormonihoidot rikkoo normaalin prosessin, eli tytön naiseksi tulemisen ja pojan mieheksi tulemisen. Ei se ole mitään lisäajan antamista, että peukaloidaan murrosikää.

Murrosiän myöhäistäminen tai estäminen on lapsen kaltoinkohtelua, ei translapsen edun mukaista. Tätä ei YLE:n trans-perjantaissa kuultu. On hurjaa, että ihminen kertoo haudanneensa oman itsensä. Mies on haudannut itsensä miehenä ja alkanut elää kuin naisena. Tuo sen sijaan kuultiin..

Transnuori kertoi ohjelmassa, että hän inhoaa omaa naisellista kehoaan. Se on selvä merkki sukupuolidysforiasta (diagnoosia en kuitenkaan tee) ja on surullista, jos yhteiskunta ei näissä kivuissa elävää tue hyväksymään omaa kroppaansa, vaan kannustaa muuttamaan sitä dramaattisesti ja usein myös peruuttamattomasti.

Sokea sokeaa taluttaa, kun transsukupuolinen nainen kannustaa alaikäisiä tyttöjä kulkemaan transsukupuolisuuden tietä ja muuntautumaan transmiehiksi. Olisipa Luoma saanut myös antaa ohjeita näille transnuorille, mutta siihen ei annettu mahdollisuutta. On selvää, että yhteiskuntaamme ajetaan ajattelua, jossa lapsen ja nuoren transsukupuolisuuden kokemuksia lähdetään vahvistamaan eikä edes haluta tarjota mitään muuta mahdollisuutta.

Sateenkaariliike ei aja translapsien tai transnuorten asiaa.
Sateenkaariliikkeen edustajat ajavat heitä ojasta allikkoon rohkaisemalla heitä murrosiän estämiseen hormoneilla ja vahvistamalla heidän kokemaansa ristiriitaa kehon ja mielen välillä. Huolestuttavaa, että kansalaisten rahoittamalla Yleisradiolla näyttää olevan agendalla kulttuurimuutos, jossa halutaan muovata uudelleen ihmisten käsitys sukupuolesta ja erityisesti paukut laitetaan nyt translasten ja transnuorten marssittamiseen areenalle.

Kirjoittaja Susanna Koivula
Aito avioliitto ry:n puheenjohtaja, joka maksaa toisinaan ajatuksista tullia.

Ps. Tytöillä ei ole poikien sukupuolielimiä, eikä pojilla tytön sukupuolielimiä. Tytöistä ei tule poikia eikä päinvastoin. Ihminen ei istu siinä pöydässä, missä näistä asioista sovitaan.