Vahva mandaatti Unkarin eduskuntavaaleissa ja kansanäänestyksessä perhemyönteisyydelle

Unkarissa pidettiin 3.4.2022 eduskuntavaalit, jonka tuloksia myös EU näytti odottavan. Oppositiopuolueet olivat muodostaneet aika erikoisen sekaliiton hyvin erilaisista puolueista, jossa ainut yhdistävä tekijä näytti olevan vain haastaa nykyinen hallinto. Heidän johtohahmokseen oli valittu Péter Márki-Zay, jota pidettiin pääosin oikeistolaisena, mutta hänen painolastinaan oli profiloituminen, jota hallitsi hänen halunsa lobata sateenkaariasioita. Monissa tiedotusvälineissä maalailtiin ennakolta kuvaa, että nyt Viktor Orbán ja hänen hallintonsa on hätää kärsimässä, kun oppositio on yhdistänyt voimansa ja johdossa on ”kaikkea kaikille” tarjoava Péter Márki-Zay.

Miten kävi?

Oppositioliiton kannalta tulos oli täysi katastrofi, vaikka tulosnumeroita ei uutisissa välttämättä tuoda niin selkeästi esiin. Äänestäjät pakenivat oppositiojohtajan arvoliberaalia viestiä ja menetys oli 8 paikkaa parlamentissa. Nämä äänet menivät kahteen suuntaan: Viktor Orbánia tukeva Fidesz + KDNP (Kristillisdemokraatit) sai lisää kaksi paikkaa ja 6 paikkaa meni kokonaan uudelle puolueelle Our Homeland (suom. ”Kotimaamme”) johtajanaan László Toroczkai, joka on tunnettu myös Jobbik-puolueen aiemmasta varapuheenjohtajuudesta ja isänmaallisesta HVIM-nuorisojärjestöstä. Unkarin saksalaisten puolue MNOÖ, joka tunnetaan paremmin saksalaisesta nimestään LdU, säilytti aikaisemman yhden paikkansa ja Imre Ritter (saksaksi: Emmerich Ritter) tuli valituksi. Äänestysaktiivisuus oli melko korkea, 69,59%.

EU:n ei tarvitse enää kyseenalaistaa Unkarin kansan tahtoa, sillä vaaleja oli valvomassa ennätysmäärä ulkopuolisia tarkkailijoita eikä vaalivilpistä tehty raportteja. Yhdistelmä Fidesz+KDNP yhdessä Victor Orbánin kanssa on ehdottoman suosittu ja lisävahvistusta oikealle tuo nyt isänmaallinen Our Homeland-puolue samalla, kun arvoliberaalit voimat kokivat tappion. Voisi kolmella sanalla sanoa, että ”Koti-Uskonto-Isänmaa” hallitsee Unkaria kansan demokraattisesti valitsemana.

Kansanäänestyksen huonot häviäjät

Ensimmäisen kerran Unkarin historiassa kansanäänestys pidettiin nyt eduskuntavaalien yhteydessä. Kansa sai ilmaista mielipiteensä uudesta lastensuojelulaista. Unkarin parlamentti hyväksyi 15.6.2021 alle 18 vuotiaita paremmin suojelevan uuden lastensuojelulain murskaavan yksimielisin äänin 157-1. Valtion halu torjua sukupuoli-ideologia lainsäädännöllisin keinoin suojelee nuoria monilta vakavilta haitoilta.

Lastensuojelulailla tiedettiin olevan erittäin vahva kannatus Unkarissa. Piilottaakseen tappionsa selkeästi vähemmistössä olevat lain vastustajat päättivät turvautua kansanäänestyksen tuloksen sabotointiin ja kampanjoivat voimakkaasti äänestäjiä töhrimään vaalilapun niin, että se hylätään.

Tiedotusvälineissämme kuulee usein valitettavan sitä, että oppositio ei saa ääntänsä esille Unkarissa. Pitääkö tuo paikkansa? Kansanäänestys todisti tästä väitteestä aivan muuta. Lain vastustajien kehotus töhriä vaalilippu merkitsemällä vaihtoehdoista sekä ”kyllä” että ”ei” tavoitti äänestäjät laajasti, ja vaalilippuja oli tahallisesti töhritty niin monta, että kansanäänestys ei saavuttanut sitovuutta. Kansanäänestyksen tuloksesta ei tullut sitovaa, koska hyväksyttyjä ääniä puolesta tai vastaan tulisi olla vähintään 50% (~3,94 miljoonaa) koko äänestyskelpoisesta väestön määrästä (~7,87 miljoonaa).

Mutta kansanäänestyksen tulos on silti äänestyksen sabotoinnista huolimatta täysin selvä. Lastensuojelulailla on vahva kansalaisten tuki. Vaikka kaikki äänestyslipun sotkemisen vuoksi hylätyt äänet olisivat vastustaneet lakia, olisi lain kannattajien voitto silti ollut täysin selvä isolla marginaalilla.

Kansanäänestyksissä oli neljä kysymystä, joilla kartoitettiin, haluavatko äänestäjät sallia jonkin osan niistä asioista, jotka uusi lastensuojelulaki kieltää. Jos oli tyytyväinen lain sisältämään rajoitukseen, piti vastata ”ei” kyseiseen kohtaan.

Julkaistut tulokset ovat tässä:

Äänestysaktiivisuus 64,54%

Hyväksytyt äänet: 3 521 425 (44.46%)

Hylätyt äänet: 1 590 772 (20.08%)

Nukkuvat: 2 753 911 (35.46%)

Hyväksytyistä äänistä

Lakia tukevia ääniä oli 3 314 359 (95.17%)

Lakia vastustavia ääniä 168 146 (4.83%)

Äänestyksen sabotointi äänestyslippuja töhrimällä on kyseenalainen tapa vastustaa demokratiaa ja kansan tahdon esille tulemista. Pilaamalla äänestystuloksen lain vastustajat peittivät selvän tappionsa kansanäänestyksessä ja estivät häviönsä vahvistamisen kansanäänestyksen lopputuloksena.

Unkari tunnetaan hyvin perhemyönteisenä valtiona; maana, jossa hyvinvoivat lapsiperheet nähdään kansakunnan tärkeimpänä perusyksikkönä ja tulevaisuutena. Vaalien tulos ja kansanäänestyksestä näkyvä selvä tuki lastensuojelulaille antavat vahvan mandaatin tämän suunnan jatkuvuudelle.

21.4.2022 12:15  Lisätty tieto Unkarin saksalaisten LdU-puolueen (unkariksi MNOÖ) säilyttämästä yhdestä paikasta ja melko korkeasta äänestysaktiivisuudesta.

25.4.2022 22:23 Lisätty tieto äänestyslippujen töhrimistavasta merkitsemällä molemmat vaihtoehdot.

Uutisointiperiaatteemme: Aito avioliitto ry haluaa välittää uutiset luotettavasti tuoden esiin oleellisia yksityiskohtia. Emme ota kantaa muihin asioihin, vaan ainoastaan myönteiseen ja hyviä tuloksia tuottaneeseen perhepolitiikkaan sekä sen jatkuvuuteen.