Avioliittolain perustana lapsen kolme ihmisoikeutta

Kuva: freeimages.com

Tältä pohjalta kanadalaisen McGillin yliopiston oikeustieteen professori Margaret Somerville päättelee, että sukupuolineutraali avioliittolaki loukkaa kolmea lapsen perustavaa ihmisoikeutta, jotka koskevat lapsen suhdetta alkuperäänsä, eli siihen, miten lapsi on saanut olemassaolonsa: lapsen oikeutta tuntea biologinen alkuperänsä, oikeutta olla biologisten vanhempiensa kasvatettavana ja kasvaa oman biologisen sukunsa yhteydessä sekä oikeutta omata vanhempi molemmista sukupuolista.

Alkuperäoikeuksien loukkaaminen tuottaa vakavia identiteettiongelmia, kuten ulkopuolisen luovuttajan avulla alkunsa saanut Narelle Grech toteaa: ”Miten kukaan voi ottaa toiselta vapauden tuntea itsensä? Tämä on ollut elämäni eräs kaikkein eniten ihmisyyttä loukkaavista kokemuksista. Yksi pahimmista tunteista on katsoa peiliin päivittäin ja kyseenalaistaa niin monia asioita.”

Koska sukupuolineutraali avioliittolaki loukkaa lapsen perusoikeuksia, sen kumoaminen, eli tarkalleen sanoen sen voimaan tulemisen estäminen, on perusteltua lapsen luovuttamattomien ihmisoikeuksien puolustamiseksi.