Lapsen oikeuksien päivä 2023 ja diplomi ansioituneille

Lapsen oikeuksien päivä osui maanantaille vuonna 2023 ja siksi vietimme sitä hieman ennakoiden jo sunnuntaina iltapäivällä perinteitä säilyttäen Helsingissä eduskuntatalon portailla puheita pitäen.  Myös sää oli perinteinen: viileä ilma ja lumihiutaleita tipahteli taivaalta.  Paikka ei ollut ihanteellinen tilaisuudelle, Mannerheimintie työmaana edessä ja eduskuntatalolle tuleminenkin tavanomaista hankalampaa. Jokin sisätila olisi toki ollut viihtyisämpi, mutta pidimme kiinni vanhasta traditiostamme edelleen paikan suhteen ja tällä kertaa järjestimme sen vain pienimuotoisena kokoontumisena.

Tilaisuuden avasi Aito avioliitto ry hallituksen puheenjohtaja Arto Jääskeläinen, jonka puheenvuoron julkaisemme tässä:

Hyvää iltapäivää hyvät lapsen oikeuksien ystävät,
ja tervetuloa tähän lapsen oikeuksien muistamiseen eduskuntatalon edessä!

Jokaisella meistä on isä ja äiti. Se on biologinen fakta, jonka tiedämme hyvin.
Lapsen oikeus isään ja äitiin tulee lapsen oikeuksissa heti sen jälkeen, että lapsella (kuten
kaikilla meillä) on oikeus elämään.
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa ja yhdistyksemme säännöissä todetaan tämä asia, että
lapsella on oikeus kasvaa isän ja äidin hoidossa, mikäli mahdollista. Vaikka tämä oikeus ei
voisi aina toteutua käytännössä, se ei poista kyseisen oikeuden olemassaoloa.

Lapsella on myös oikeus hyvään kasvatukseen ja hänen vanhempansa vastaavat
ensisijaisesti tästä. Koulujen tulee huolehtia siellä annetusta opetuksesta yhteistyössä kodin
kanssa ja hyvien tapojen mukaisesti niin, että ei loukata kodin kasvatusnäkemystä.
Vähin vaatimus kouluille on ainakin se, että koulu ei saa olla osallisena poliittisten tai
etujärjestönäkemysten lobbauksessa. On ikävää, että tämä minimivaatimus ei läheskään
aina toteudu.

Olemme huolestuneita siitä, että kouluopetukseen on tuotu sekä painettujen että sähköisten
oppimateriaalien kautta hyvin politisoituneita ja ideologisia näkemyksiä, jotka ovat
totuuden ja biologisen faktan vastaisia.
Jos joku kokee huonovointisuutta, ei kenellekään pitäisi antaa sellaista kuvaa, että vika voisi
olla siinä, että olet syntynyt tytöksi tai pojaksi. Samoin ei myöskään ole asiallista luoda
kuvaa, että sukupuoli olisi jotenkin itse valittavissa oleva asia. Sellainen on hyvin haitallista.
Lapsia tulee suojella tuollaisia hämmennystä aiheuttavia haitallisia ideologioita vastaan.

Lapsiin oleellisesti liittyvä asia on myös ongelmallinen väestökehitys Suomessa pitkään
jatkuneen alhaisen syntyvyyden vuoksi. Suomea ja suomalaisuutta uhkaa nykyään
katoaminen yhä enemmän.
On kuitenkin olemassa useita maita, joissa tämä näivettyvä väestökehitys on saatu
käännettyä hyvään suuntaan perhemyönteisyyden avulla. Suomen todella kannattaisi ottaa
oppia niistä maista, kuten Unkari. Uskonkin, että niin toimien näemme vielä hyvää
kehitystä Suomessakin. Eduskuntavaalien alla kampanjoimme perhemyönteisyyden
puolesta ja iloksemme eduskuntaan pääsi huomattava määrä näin suhtautuvia
kansanedustajia. Taantuva väestökehitys on mahdollista Suomessakin jatkossa kääntää
vähitellen hyvään suuntaan perhemyönteisellä politiikalla. Ollaan toiveikkaita, että monet
lapsiin liittyvät asiat kääntyvät vielä hyvään suuntaan Suomessakin.

Näillä sanoilla toivotan hyvää lapsen oikeuksien päivää teille kaikille!

Tilaisuudessa käyttivät puheenvuoron myös kaksi muuta hallituksen jäsentä, joista Tuulikki Tepora on monille tuttu myös yhdistyksemme ”Aito avioliitto radio”-ohjelmasta.

Lopuksi käveltiin ryhmänä vielä Senaatintorille, jossa muutamat henkilöt tuulettivat hieman yhdistyksemme banderollia Tuomiokirkon portailla iloisessa hengessä.

Kunniamaininnat

Yhdistyksemme hallitus päätyi tänä vuonna kolmeen henkilöön, jotka ovat ansioituneet lapsen oikeuksien puolustajina ja edistäjinä.

Kansanedustaja Päivi Räsänen ja piispa Juhana Pohjola ovat aina puolustaneet miehen ja naisen avioliittoa yhteiskuntamme ainutlaatuisena perusyksikkönä ja lapsen oikeutta isään ja äitiin.  Tämä on tapahtunut empimättä, ehdottomasti ja uskollisuutta omalle kristilliselle vakaumukselle osoittaen, mutta samalla ystävällisellä tavalla.

Kansanedustaja Kaisa Garedew on nostanut eduskunnassa ansiokkaasti puheissaan esiin useita perheasioita, joilla on vaikutusta lasten hyvinvointiin ja koko Suomen tulevaisuuteen.  Yhdistyksemme hallitus haluaa rohkaista kaikkia kansanedustajia liittymään mukaan edistämään Suomessa perhemyönteisyyttä, joka on täysin välttämätöntä suomalaisuuden säilymisen ja koko Suomen väestökehityksen kannalta.

Paljon onnea kunniamaininnan ansainneille henkilöille! Toimitamme diplomit postin välityksellä.