Kesäkuulumisia lämpimästä ja vilkkaasta kesästämme

Kesä 2021 on ollut lämmin ja yhdistyksellemme kiireinen. Uutiskirjeidemme lukijat tietävät jo jotain kesän esilläoloistamme, mutta näistä mukavista kuulumisista on ilo kertoa muillekin.

Kuten kerroimme jo kesäkuussa, koronarajoitusten lieventyessä ja yleisötapahtumien alkaessa teimme valmisteluja kiertuetta varten. Matkamme onnistui pääosin hyvin joidenkin yllätysten kautta. Lämmin kiitos monille ihmisille, jotka auttoivat auliisti meitä paikallisesti eri paikkakunnilla toteutuksessa sekä myös kaikille taloudellisille tukijoillemme ympäri Suomea. Apunne ja tukenne on tärkeä ja arvostamme sitä todella.

Startin otimme Helsingistä Hakaniemen torilta. Siellä oli aika rauhallista, jos nyt unohdamme pari tyttöä, jotka kävivät varastamassa esitepinkat pöydältämme! Toivottavasti jakoivat eteenpäin, mutta heidän asenteesta saattoi arvata, että tarkoitus oli jotain muuta.

Kiertueemme jatkuessa poikkesimme päiväksi Lahteen markkinoille eli paikallisella kielellä ”Lahen torille”. Väen vähyys valokuvissamme johtuu tyypillisesti siitä, että kaikilla markkinoilla teltat pystytetään aikaisin aamulla. Järjestäjät ovat usein jo ennen aamukuutta paikalla ja kauppiaat sen jälkeen tulevat yksi toisensa jälkeen pystyttämään osastojaan. Kuva on yleensä otettu sen jälkeen ennen myyntiajan avautumista.

Tampereesta länteen Sastamalassa eli tässä tapauksessa Vammalan torilla olimme pari kertaa esillä. Ilma oli hieno ja vapaa-ajalla piti tietysti päästä lämpimään järveen uimaan kilometrin lenkki lähisaareen ja takaisin.

Kristiinankaupungissa olimme mukana nelipäiväisillä markkinoilla.

Ensimmäinen pieni positiivinen ongelma syntyi Kristiinankaupungissa. Ihmisten ystävällinen asenne ja siitä seurannut ilmapallojemme kova kysyntä ylitti odotukset ja mukana ollut varasto hupeni loppuun yllättävän nopeasti. Nuorin meistä lähti Porista pikajunalla hakemaan täydennystä Vantaan varastoltamme ja palasi Vaasaan, josta pääsi sopivasti kyytiin matkalla Pietarsaareen ystäviemme luokse.

Kokkolassa käyntimme herätti kiinnostusta ja maakuntalehti Keski-Pohjanmaan toimittaja kävi kuvaajan kanssa jututtamassa meitä tehden artikkelin lehteen. Julkaisun jälkeen lähetimme tuohon toimittajan omia lisäyksiä ja näkemyksiä sisältäneeseen artikkeliin joitakin korjauksia, jotka lehti julkaisi myöhemmin mielipidekirjoituksena.

Meille entuudestaan tuttu Rauma yllätti jälleen Kristiinankaupungin tapaan positiivisesti, kun olimme mukana Pitsiviikkojen tapahtumiin kuuluvilla Mustan pitsin markkinoilla. Ilmapallomme olivat jälleen todella suosittuja. Jossain vaiheessa niitä alkoi näkyä jo jokapuolella lapsiperheiden mukana. Ilma oli yllättävän viileä iltapäivällä ja päätimme poiketa päivän päätteeksi vaateostoksille jonkun kilometrin päässä olevaan isohkoon Prismaan. Matkalla näkyi kävelemässä perhe, jolla oli ilmapallomme. He huomasivat automme, jossa on yhdistyksen tunnukset ja vilkuttivat meille iloisesti. Pääsimme kauppaan ja siellä tuli äiti vastaan 7-vuotiaan tyttärensä kanssa. Tyttö huomasi ilmapalloja jakaneen tytön kanssani ja hihkaisi heti: Hei, sinä olet se tyttö, joka antoi ilmapallon! Kohtaaminen oli molemmin puolin iloinen.

Kuulimme myöhemmin, että Facebookissa ”Hyvät/Huonot kokemukset Raumalla”-ryhmässä joku oli valittanut katkerana, kun Aito avioliiton ilmapalloja näkyi enemmän kuin joka toisen lapsen kädessä!

Vapaa-aikaakin jäi hieman ja oli mukava tavata ystäviämme eri paikkakunnilla sekä poiketa hallinnoltaan Suomen kristillisimpänä tunnetussa kunnassa Larsmossa eli Luodossa. Nautimme myös jäätelöstä sekä herkullisista leivoksista kahvin kanssa kesäkahvila Keitaassa. Paikkaa hoitava ystävämme Reijo Ruotsalainen halusi lähettää videotervehdyksen kaikille Aito avioliittoon liittyen, se löytyy klikkaamalla tätä.

Länsirannikon kiertueesta jäi kokonaisuutena hyvin mukava tunnelma. Tyytymättömyyden ilmauksia oli yleisötapahtumissa todella vähän suhteessa koko väkimäärään ja siihen, miten paljon meille peukutettiin ohi mennen tai käytiin ilmaisemassa tukea tyyliin ”hienoa, kun olette täällä”. Ilma oli lähes koko ajan hieno ja ihmiset pääosin hyväntuulisia.

Olemme olleet esillä monissa paikoissa tuon kiertueen jälkeen. Valkeakoskellakin ihmiset tulivat usein kiittämään, että tulimme sinne. Naapurin lelukauppias halusi ilmapallomme lelutiskinsä koristeeksi. Eräs henkilö totesi, että on hyvä, että ihmiset näkevät, että maailmassa on muutakin ja paljon tärkeämpää, kuin Sateenkaari ja Pride! Oli mukavaa, kun nuoret tytöt kävivät ostamassa meidän ™DesignByEmmy T-paidan edullista urheilumallia useamman kappaleen ja joukko nuoria miehiä poikkesi tiskillä tokaisten ”tää on hyvä juttu”.

Harjavallassa oli kaksipäiväiset markkinat, joissa olimme mukana. Sää oli hyvä tilaisuudelle, kaikki sujui mukavasti ja ilmapallomme olivat jälleen suosittuja. Toisen päivän loppupuolella kävi osastoamme kunnioittamassa muuan rauhaton nuori mies. Hän ei näyttänyt olleen kiinnostunut markkinoilla muista osastoista, kuin meidän teltastamme. Emme saaneet selvää hänen tyytymättömyyden aiheestaan. Kaveri poistui nopeasti samantien.

Jatkamme edelleen liikkuvaa toimintaa tällä tietoa mahdollisesti jopa lokakuun loppupuolelle asti, jolloin ilmat jo alkavat tyypillisesti olla jo melko kylmiä oleskella ulkona pidempään.

Yhdistyksemme sanoman esilläpidolle on tänä aikana selvästi suuri tarve. Pidämme lipun korkealla ja totuuden esillä. Kaikkinainen apusi ja tukesi yhdistyksen nykyisen toiminnan ylläpitoon sekä sen laajentamiseen jatkossa on lämpimästi tervetullutta. Tukemalla Aito avioliittoa tuet perhemyönteisyyttä, jota logommekin heijastaa. Toivomme erityisesti yritysten näkevän perhemyönteisyyden tukemisen edistävän myös heidän liiketoimintaa ja kutsumme yritykset liittymään laajemmin mukaan meidän yritystukijoiksi. Yksityisenä henkilönä voit pitää perhearvoja esillä ja edistää niiden näkyvyyttä verkkokauppamme tuotteiden avulla.

Arto Jääskeläinen

hallituksen pj.

3.10.2021 pelkistetty/lyhennetty joitakin ilmauksia.