Unkarille perhemyönteinen presidentti

Unkari saa pian uuden presidentin. Tasavallan presidentin vaali ja juhlallinen virkavala pidetään eduskunnan istunnossa torstaina 10.3.2022 klo 9.30 eduskunnan lehdistöosaston eilen julkaiseman tiedotteen mukaan. Presidentti János Áderin seuraaja tulee varmasti olemaan Fidesz-KDNP:n ehdokas Katalin Novák eli entinen perheministeri, jolla on kaikkien 132 hallituksen edustajan tuki takanaan.  Valinta vahvistui jo 28.2.2022 kun Fidesz ja Kristillisdemokraattinen puolue KDNP olivat kokoontuneet, tässä tulevan presidentin oma Twitter-viesti nimityksestä:

”Ne, jotka sanovat, että minusta tulee vain nukke tässä asemassa, eivät itse asiassa aliarvioi minua, vaan naisia. Naisen ei oleteta olevan suvereeni julkisuuden henkilö, joka kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä.”

Katalin Novák teki Indexin haastattelussa selväksi, että unkarilaisten lasten ja perheiden kohtalo on jatkossakin sydämen asia, kun hän työskentelee heille tasavallan presidenttinä.

”János Áder edusti johdonmukaisesti luodun maailman suojelua. Tämä asia on myös minulle tärkeä: toinen erikoisalani oli ympäristöjohtaminen. Kuitenkin, jotta voimme pelastaa maapallon, tarvitsemme lapsia, seuraavat sukupolvet.”

Unkarin perhepolitiikka on ollut aktiivista ja tuottanut niin hyviä tuloksia, että Suomikin voisi ottaa siitä oppia.  Hyvinvoivat perheet muodostavat hyvinvoivan valtion. Maalla menee muutenkin eurooppalaisittain arvioiden hyvin. Talousministeri Mihály Varga ilmoitti, että menneen vuoden 2021 talouskasvu on ollut Unkarin historian korkein 7,1% ja samalla koko EU:n korkein.

Autoilijoiden iloksi on mukavaa todeta, että Unkarissa hyvinvoinnin aikaansaamiseksi ei bensiiniä ole tarvinnut verottaa rankasti Suomen tapaan. Bensiini on nyt siellä huippuhinnassaan ja maksaa 1,29€ litralta ainakin tämän lähteen mukaan.  Lähes maailman kallein bensa Suomessa johtuu rankasta verotuksesta eli se on politiikan tulos.  Bensiini maksaa yli 20 maailman maassa alle 0,60€ litralta, täydellinen taulukko kiinnostuneille on täällä.

Unkarissa järjestetään eduskuntavaalit huhtikuussa. Presidentti János Áder on asettanut äänestyspäiväksi 3. huhtikuuta 2022, mikä on tällä kertaa mielenkiintoinen myös siksi, että kansa vastaa lastensuojelun kansanäänestyksen kysymyksiin samaan aikaan eduskuntavaalien kanssa.

Lisäys 9.3.2022 10:30, Unkarin eduskuntavaalit