Mediasaarto murtui, kun kansalaisaloite sai vaadittavat 50 000 nimeä

Kansalaisaloite avioliittolain säilyttämiseksi miehen ja naisen välisenä ja sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamiseksi on tähän mennessä kerännyt yli 60 000 nimeä. Kansalaisaloite sai niukanlaisesti huomiota valtakunnan mediassa, kunnes vaadittavat 50 000 nimen raja rikkoontui lauantaina 18. heinäkuta. Sen jälkeen kansalaisaloitteesta on uutisoitu ja keskusteltu vilkkaasti julkisuudessa. Aito avioliitto ry:n tiedotussihteeri Pasi Turunen ja puheenjohtaja Jukka Rahkonen vierailivat YLE:n aamu tv:ssä sekä MTV3:n Huomenta Suomi -lähetyksessä saman päivän aamuna keskustelemassa kansalaisaloitteesta. Alla linkit näihin aamuohjelmiin sekä muutamia muita linkkejä.

Valtakunnallisen median vaitonaisuus kansalaisaloitteen uutisoinnin osalta (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) voi osaltaan selittyä alun skeptisyydellä: moni mediassa ei uskonut kansalaisaloitteen mahdollisuuksiin saada vaadittavia nimiä kasaan. Kenties aloitteen nimienkeruuta ei haluttu edesauttaa aloitteesta uutisoivilla jutuilla. Lain edellyttämän nimimäärän tultua täyteen kenties ajateltiin, että aloitteen esillenostamisella ei enää edesauteta aloitteen pääsyä eduskuntaan.

Mediasaarron murtuminen tällä tavalla juuri 50 000 nimen kohdalla osoitti, että jokainen tietää aloitteen nyt saavuttaneen pääsyn eduskuntaan, mikä teki Aito avioliitto -kansalaisaloitteesta uutisen. Se on myös synnyttänyt vilkasta keskustelua itse kansalaisaloitejärjestelmästä, aloitteiden ja vasta-aloitteiden välisestä loputtoman nokittelun mahdollisuudesta.

Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että mimienkeruu jatkuu 29.9. asti. Nyt ei ole aika hellittää, vaan jatkaa nimienkeruuta, jotta nimiä saadaan mahdollisimman runsaasti.

Uutispoimintoja:

YLE 18.7.2015
Sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamiseen tähtäävä kansalaisaloite etenee – sai 50 000 nimeä

Turun Sanomat 18.7.2015
Kansalaisaloite perinteisen avioliiton puolesta kerännyt lähes 50 000 nimeä

Iltalehti 18.7.2015
Sukupuolineutraalia avioliittolakia yritetään kaataa

Uuden avioliittolain kumoamisaloite etenee eduskuntaan – ”Aito avioliitto” kansalaisaloite ylitti vaaditun rajan

Keskisuomalainen 18.7.2015
50000 nimeä tuli täyteen – sukupuolineutraali avioliittolaki yritetään kumota

YLE:n Aamu TV 21.7.2015
Toimiiko kansalaisaloitejärjestelmä?
Sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamiseen tähtäävään kansalaisaloitteeseen on kerätty yli 50 000 allekirjoitusta. Toisiaan vastustavista kansalaisaloitteista keskustelemassa Aito avioliitto -yhdistyksen puheenjohtaja Jukka-Pekka Rahkonen ja Setan hallituksen puheenjohtaja Panu Mäenpää.

MTV3 Huomenta Suomi 21.7.2015
Kenelle avioliitto kuuluu?
Studiossa Aito avioliitto ry:n tiedotussihteeri Pasi Turunen ja Tahdon2013-kampanjan puheenjohtaja Senni Moilanen. (Huom! Jostain syystä Huomenta Suomi -lähetyksestä on arkistossa vain mainoskatkon jälkeinen osuus).

YLE 21.7.2015
”Hömpsönpömpsön” – avioliittolaista keskusteltiin raivokkaasti Ylen aamu-tv:ssä

MTV3 21.7.2015
Avioliittokiista jatkuu: ”Näillä perusteilla myös kolme ihmistä voisivat olla avioliitossa.”