Raamattukäräjät Helsingissä 24.1.2022 saivat paljon huomiota

Maanantai 24.1.2022 jäi Suomen historiaan hyvin erikoisena ja ainutlaatuisena.

Päivä alkoi hyvin tuulisena ja tihkusateisena Salmisaaressa Helsingissä, jossa Helsingin käräjäoikeus sijaitsee. Oikeustalon eteen oli jo aamulla 8:30 kerääntynyt huomattava ja edelleen kasvava joukko ihmisiä, jotka halusivat ilmaista tukensa syytetyille kansanedustaja Päivi Räsäselle ja Lähetyshiippakunnan piispalle Juhana Pohjolalle, joita syytettäisiin viharikoksista kansanryhmää vastaan koskien Raamatusta lainattujen ilmausten käyttöä ja esillä pitämistä.

Syytteen poikkeuksellinen aihe on herättänyt sekä tunteita että kansainvälistä huomiota. Paikalla oli myös useita ulkomaalaisia henkilöitä. CitizenGo-järjestön pienessä kyltissä luki kannanotto vapaan ilmaisun puolesta ja toisella puolella, että ulkomailla on kerätty yli 300.000 tuen ilmausta syytettyjen rohkaisuksi! Norjassa oli tukimielenilmaus Suomen lähetystön edessä, johon osallistui noin 120 henkilöä. Oikeudenkäyntiä seurataan ulkomailla tarkasti. Ruotsissa on ollut samankaltainen syyte pappia vastaan, joka kävi läpi kaikki oikeusasteet ja päättyi syytteen hylkäämiseen. Pitkähkö pöytäkirja ruotsiksi löytyy täältä.

Aito avioliitto ry oli mukana tukemassa. Sanan- ja uskonnonvapaus ovat perusoikeuksia. Suomella on myös kansainvälisiä sopimuksia, jotka vahvistavat sananvapauden ensisijaisuutta. Yhdistystämme ja sen perhemyönteistä sanomaa vastaan on tehty lukuisia ilkivaltaisia tekoja. Näiden taustalla on nähtävissä vaientamispyrkimys, halu estää sananvapauttamme. Ilkivalta ei suinkaan vähennä haluamme pitää esillä yhteiskuntamme perustaan kuuluvia perhearvoja, miehen ja naisen avioliittoa ja lapsen oikeutta äitiin ja isään. Työllemme on selvä tarve juuri tässä ajassa.

Tiedotusvälineet kuvasivat aamun tapahtumia, toimittajat haastattelivat joitakin paikalla olijoita, touhu ympärillä oli vilkasta ja tunnelma jännittyneen odottava. Lähellä kello yhdeksää kameramiesten, toimittajien ja yleisön huomion sähköisti päähenkilöiden saapuminen. Päivi Räsänen ja Juhana Pohjola kävivät tervehtimässä tukea osoittamaan saapunutta jo laajaksi kasvanutta ihmisjoukkoa. Yleisöön teki vaikutuksen heidän rauhallisuutensa ja hyväntuulisuutensa, vaikka he olivat juuri menossa oikeuden eteen vastaamaan syytöksiin. Matka jatkui siitä oikeustalon turvatarkastukseen ja toimittajat haastattelivat syytettyjen ensitunnelmia jo siinä samalla heidän vielä kävellessä.

Yleisöä paikalla harvinaisen paljon

Tiedotusvälineiden ja yleisön paljous kävi entistä selvemmäksi oikeustalon aulassa saliin pääsyä odotellessa. Väkeä oli niin paljon, että kaikki eivät mahtuisi tilaisuutta kuuntelemaan. Istuntoa varten oli varattu sali 209. Asianosaiset kuulutettiin siirtymään istuntosaliin ja valokuvaajat pääsivät sen jälkeen hetkeksi kuvia ottamaan ennen istunnon alkua. Kuuntelupaikaksi yleisölle oli varattu sali 210, josta oli televisioyhteys istuntosaliin. Sinne otettiin tasan 22 henkilöä sisään.

Tavanomainen alku

Käräjäoikeuden puolesta paikalla olivat oikeuden puheenjohtaja Tuomas Nurmi, kaksi lautamiestä ja sihteeri. Syyttäjän tiskin takana oli kaksi henkilöä, Etelä-Suomen syyttäjäalueen aluesyyttäjä Maija Päivinen ja valtionsyyttäjä Anu Mantila. Päivi Räsästä puolustamassa oli Matti Sankamo ja Juhana Pohjolaa puolestaan Jyrki Anttinen. Osa nimitiedoista perustuu Ylen julkaisuihin. Oikeudenkäynti alkoi aluksi kuten yleensä. Syyttäjä luki syytteensä ja vastaajat kiistivät välittömästi syyllistyneensä mihinkään lain vastaiseen tekoon.

Aikataulu alkaa venyä

Syyttäjä puhui asiaesittelyn osuudessaan hyvin pitkästi ja hän pyrki samalla ohjailemaan, millainen ratkaisun pitäisi olla. Hänen osuutensa rönsyili sekä asian ytimen että käsittelyvaiheeseen kuuluvien asioiden ulkopuolelle niin paljon, että oikeuden puheenjohtaja kehotti häntä jättämään loppupuheenvuoroon kaikki sinne kuuluvat asiat. Aika monet ajattelivat alkuaan, että oikeudenkäynti saadaan loppuun samana päivänä, mutta alkoi tuntua jo siltä, että tätä asiaa ei saada käsiteltyä samana päivänä. Syytetyillä on oikeus puolustautua kaikkia esitettyjä väitteitä vastaan ja samalla perustella sekä selventää olosuhteita ja asiayhteyksiä.

Puolustus ei kuitenkaan saanut rauhassa sanoa lauseitaan loppuun, kun syyttäjä jo keskeytti hänen puheenvuoronsa. Puheenjohtaja huomautti syyttäjälle, että täällä on ollut tapa, että ei puhuta päälle.

Kirjallisista todisteista ei ollut erimielisyyttä. Syytteen sisällössä ja syyttäjän osuudessa kiinnitti huomiota se, että hän esitti sellaisia väitteitä syytettyjen tekemäksi, joille ei ollut tukea kirjallisissa todisteissa. Puolustus toi esiin nuo syyttäjän väitteet ja omiin mielikuviin nojaamisen faktojen ja todisteiden sijaan. Syyttäjä käytti paljon aikaa eheytyshoidoista puhumiseen, jota puolustus kommentoi hyvin puheenvuorossaan, että se ei ole tämän oikeuspäivän teema. Syyttäjä meni usein omiin väitteisiin tai näkemyksiin, mitä Raamattu kehottaa tekemään, vaikka hän aivan alussa oli sanonut, että Raamattua ei käsitellä.

Yksi kiista syyttäjän ja puolustuksen välillä syntyi siitä, voiko olemista ja tekemistä erottaa toisistaan. Syyttäjä, väitti, että ei voi. Puolustus taas totesi, että ne ovat hyvin helposti nähtävissä erillisinä asioina ja antoi esimerkin: En hyväksy kaikkia lapseni tekoja, mutta silti rakastan häntä.

Ratkaisu jää myöhemmäksi

Kun kello oli jo noin 18, ilmoitettiin, että loppulausunnot annetaan vasta 14.2.2022 eli silloin pidetään toinen oikeuden istuntopäivä. Tilanteessa oli havahduttu yhteen uuteen asiaan, kun syyttäjä esitti parin minuutin pätkän poistamista Ruben Stillerin ohjelman tallenteesta. Ylelle varattiin oikeus tulla kuulluksi asiasta ennen uutta istuntoa. Samalla puheenjohtaja Nurmi ilmoitti että syyttäjällä on käytettävissä loppulausuntoon enintään yksi tunti ja Räsäsellä samoin. On mahdollista, että päätös julkistetaan vasta parin viikon päästä tuon istunnon jälkeen.

Kerromme lisää ”RAAMATTUKÄRÄJÄT” radio-ohjelmassamme, jossa paikalla ollut varatuomari Esko Nurminen kommentoi oikeudenkäyntiä. Voit kuunnella sen Radio Patmoksen arkistosta <täältä>.

27.1.2022 21:02 korjattu henkilömäärä salissa 210 ja lisätty tieto radio-ohjelmastamme.

29.1.2022 00:25 Lisätty tieto 120 hengen tukimielenilmauksesta Norjassa Suomen lähetystön edessä.