Anteeksipyyntöjä somekäräjillä

Taas on yksi suomalainen pistetty ruotuun ja hiljennetty.
Kolmistaan-blogin Karoliina Sallinen-Pentikäinen kirjoitti 28.6 otsikolla: Miksi pride ja kulttuurisen omimisen puheet ärsyttävät?

Toki on ihanaa, että ihmiset haluavat tuoda rakkautta ja iloa toistensa tietoisuuteen, mutta silti esimerkiksi joka  tuutista tulviva Pride-huuma saa hämmentyneeksi – – Ehkä se onkin se tapa, jolla kaikki nykyisin kaupallistetaan, on se suurimmat angstini herättävä asia. Jostain syystä nimittäin koen luotaantyöntäväksi feministitekstipaidat ihan samalla tavalla kuin vaikkapa facebookin profiilikuvat, joihin on liitetty pride-tekstejä.http://www.lily.fi/blogit/kolmistaan/miksi-pride-ja-kulttuurisen-omimisen-puheet-arsyttavat

Sallinen-Pentikäisen kirjoitti hämmentyneensä pride-huumasta ja sen kaupallisuudesta. Se riitti aikaansaamaan närkästyneen vastareaktion. Kriitikoille ei riittänyt se, että blogisti kertoi kannattavansa tapahtuman ideaa.

Blogistin asiallinen pohdinta Pride-tapahtuman hypetyksestä ja kaupallistumisesta ja toisaalta oikeudesta ilmaista omia mielipiteitä ilman lynkkaamista päättyy eräänlaiseen painostettuun anteeksipyyntöön. Surullista!

Kuvakaappaus http://www.lily.fi/blogit/kolmistaan/pyydan-anteeksi

Karoliina Sallinen-Pentikäinen sai osakseen vastakampanjointia, jossa kehotettiin lopettamaan hänen bloginsa lukeminen ja jopa boikotoimaan blogistin kanssa yhteistyötä tekeviä yrityksiä!

Sallinen-Pentikäinen kirjoitti somekuohunnan jälkeen toisen blogitekstin, jossa hän kertoi aiemman tekstinsä olleen oikeasti testi sananvapauden ja avoimen keskustelun tilasta.

Nimittäin: En ole kertonut teille alusta asti tarkoituksella aivan koko totuutta.Nyt on käynyt nimittäin niin, että suoritin juuri viikonlopun mittaisen testin, jonka aikana halusin nähdä, onko sananvapaus ja yhteiskuntamme tavoite avoimeen keskusteluun siinä tilassa, missä sen näinä aikoina pitäisi olla. Ja arvatkaa mitä? Selvisi, että ennakkomututuntumani, hienommin sanottuna hypoteesini – valitettavasti – osui paremmin kuin tarkasti maaliin.”—Rakensin tarkoituksella tarinan, joka olisi voinut olla aatoksiani, mutta joka oikeasti ei sitä ollut. Nimittäin. Se osuus, jossa kerroin kannattavani tasa-arvoa ja Pridea, oli kyllä täysin totta. Niin minä ajattelen! Mutta se, jossa arvostelin Priden näkyvyyttä, profiilikuvien värejä ja trendi-ilmiöitymistä, ei.

Itselläni on vaikeaa nähdä, että kyseessä olisi ollut vain testi. Enemmän vaikuttaa siltä, että blogisti säikähti ankaraa vastustusta ja pyrkii nyt selittämään, ettei hän oikeasti tarkoittanut mitä kirjoitti Pridesta.
”Anteeksi! En tarkoittanut sitä, mitä kirjoitin Pridestä.”

Oli sitten kyse testistä tai ei, niin testattua tuli kuitenkin mitä saa sanoa ja mitä se maksaa. Blogisti kirjoitti, että useat ihmiset ottivat häneen yhteyttä blogitekstinsä julkaisun jälkeen. ”Nuo yksityisviestit toivat eteeni sen asian, että moni pelkää tässä maassa puhua avoimesti. Ja kyllä: Jos on kauheita aatoksia ja vihapuhetta, on syytäkin olla hiljaa! Mutta onko esimerkiksi äskeisen kaltainen esimerkki niin kauhea, ettei ihminen voi sitä tämmöisessä maassa ääneen lausua ilman, että leimautuu tasa-arvon vastustajaksi. En tiedä itse vastausta tähän. Mutta aika radikaalille se tietysti kuulostaa.

No, tarina ei pääty tähän. Karoliina kirjoitti kolmannen blogitekstin, jossa hän pyytää anteeksi kirjoituksiaan ja menettelytapaansa.

Toimin väärin ja otan vastuun viime päivien tapahtumista. Tästä eteenpäin aion käyttää kaiken kykyni ja näkyvyyteni hyvän edistämiseen vihan sijaan. Puhuin tänä aamuna Seta ry:n hallituksen puheenjohtaja Viima Lampisen kanssa. Menen tapamaan häntä keskiviikkona Setalle Helsinkiin ja jatkamme silloin jo tänä aamuna aloittamaamme suunnittelua siitä, kuinka voin jatkossa toimia yhdenvertaisuuden hyväksi ja tukea Seta ry:n toimintaa.http://www.lily.fi/blogit/kolmistaan/pyydan-anteeksi.

Tämä case on osoitus itsesensuuriin menosta ja alistumisesta.
Olen pahoillani, että elämme tällaisessa ilmapiirissä!

Haluan rohkaista sinua, kuka oletkin: älä alistu, vaan tuo esille omat ajatuksesi. Sateenkaariliike haluaa vaientaa, mutta sinä päätät! Blogisti Karoliina Sallinen-Pentikäinen hiljennettiin. Varmemmaksi vakuudeksi hän ilmoittaa osallistuvansa ensi vuonna Prideen..

Mitä olisi tapahtunut, jos Sallinen-Pentikäinen olisikin kirjoittanut pitävänsä avioliittoa vain naisen ja miehen välisenä liittona tai kannattavansa ulkoista adoptiota vain eri sukupuolta oleville aviopareille?

Tarvitsemme avointa keskustelupiiriä, jota Kolmistaan-blogin kirjoittaja peräänkuulutti ja jota hänellekään ei suotu —vaikka hän sentään kirjoitti olevansa osa Pridea kannattavaa väkeä! Tämä tapaus lähettää varoitus-signaalin. Yhteiskuntamme ilmapiiri on raaistumassa. Valtamedian ja suvaitsevaiston suhtautuminen ”toisinajattelijoihin” kiristyy kiristymistään. Somekäräjät kiihtyvät. Jos Priden kaupallistumista ei saa kritisoida, mitä tuleekaan tapahtuman poliittis-ideologisen sisällön arvioimiseen?

Pelon ilmapiiriä synnytetään osoittamalla julkista paheksuntaa vääriä mielipiteitä kohtaan ja kohdistamalla ajojahti niihin, jotka niitä esittävät. Osa ihmisistä painaa päänsä alas ja vaikenee omista mielipiteistään, mihin tämä kaikki tähtääkin. Sukupuolineutraalin avioliittokäsityksen ja gender-ideologian menestyminen ja valtavirtaistuminen edellyttävät sitä, ettei niitä tarkastella objektiivisesti ja faktapohjaisesti.Julkisesta keskustelusta pyritään soraäänet rajaamaan pois.

”KÄYTÄ ÄÄNTÄSI
Kenenkään ei pidä kokea joutuvansa painostuksen tai julkisen leimaavan nimittelyn kohteeksi siksi, että hän ei hyväksy avioliiton uudelleenmäärittelyä. Demokraattisessa yhteiskunnassa jokaisella tulee olla vapaus ilmaista ajatuksiaan.” https://aitoavioliitto.fi/tietoa_meista/

Tiedätkö muuten mitä mtapahtuu silloin, kun otat vastaan epäasialliset arvostelut, epäsuosion tai pilkan oman mielipiteesi takia? Sinä vahvistut siinä, kuka olet. Kun annat äänesi kuuluviin, kannustat kanssakulkijaa esimerkilläsi ja siten annat äänen takaisin niille, jotka arkuuttansa ovat sen itse vaientaneet tai jotka ovat tulleet hiljennetyiksi. Juuri tämän vuoksi blogisti Karoliina Sallinen-Pentikäisen pienoinen Pride-viikon vastakarvaan silittäminen katsottiin niin suurena paheena, koska se olisi voinut rohkaista toisiakin ajattelemaan itse ja luoda tilaa erilaisille näkemyksille julkisessa keskustelussa. Sitähän eivät kaikki halua.

Aito avioliitto ry tunnustaa avioliiton erityisenä luonnollisena instituutiona naisen ja miehen välillä, lapsen oikeuden isään ja äitiin sekä sukupuolen kaksijakoisuuden. Emme pyydä näitä näkemyksiä anteeksi, koska niissä ei ole mitään anteeksipyydettävää.

Susanna Koivula
Aito avioliitto ry:n puheenjohtaja