60 mielenosoitusta viikonloppuna 30. ja 31.1. 2021 ympäri Ranskaa tekeillä olevaa bioetiikkalakiehdotusta vastaan

Ranskassa on ollut rauhanomaisia mielenosoituksia laajasti läpi maan uutta bioetiikkalaiksi kutsuttua lakihanketta vastaan.

Useita kymmeniä tuhansia ihmisiä ympäri Ranskaa oli kerääntynyt osoittamaan mieltään bioetiikka- lakiehdotusta vastaan, joka tarkoittaa naisparien hedelmöityshoitoja sekä (lähde: Le Figaro) ulkomailla sijaissynnytyksellä tuotettujen vauvojen rekisteröintiä Ranskaan. Mielenosoituksia oli Brestistä Strasbourgiin ja Pausta Tourcoingiin. Mielenosoittajia oli kaikista ikäluokista, mutta erityisesti nuorehkot henkilöt olivat aktivoituneet osoittamaan tukensa lasten oikeuksille isään ja äitiin.

Mielenosoitusten tavoitteena oli vaikuttaa Ranskan ylähuoneen senaattoreihin, jotta parlamentin alahuoneessa jo hyväksyttyä lakiehdotusta vielä muutettaisiin.

Mielenosoittajat haluavat erityisesti, että lakiehdotuksesta poistettaisiin naisparien hedelmöityshoidot ilman isää. Myös näillä lapsilla tulisi olla mahdollisuuksien mukaan oikeus isään ja äitiin niin kuin muillakin lapsilla. Bioetiikkalakiehdotus sisältää myös mm. naisparien hedelmöityshoitojen korvaukset sairasvakuutuskassasta, syntymätodistuksen ilman isää, geenimanipuloidut munasolut sekä keinotekoiset sukusolut. Mielenilmauksessa näkyi ainakin lauseet, että isyys on lapsen kansalaisoikeus, lopettakaa lasten tehtailu liiketoimintana, millä oikeudella riistätte isän (lapselta) sekä meille tutut Aito avioliiton teemat ja liput. Esillä oli valtava vauvaa esittävä valkoinen nukke, joka oli ympäriinsä euron symbolien € peittämä ja jonka rinnassa oli kaupoista tuttu viivakoodi. Monet nuoret kuljettivat vauvaa kuvaavaa nukkea ostoskärryissä, protestoiden lakialoitteen edistämää vauvojen tavaramaista tuotantoa vastaan.

Kuten La Manif pour Tousin johtaja Ludovine de La Rochère kiteyttää: ”Tämä bioetiikkalaiksi kutsuttu lakialoite ei ole biologian mukainen eikä se ole eettinen”. Ranskan parlamentin ylähuone käsittelee bioetiikkalakiehdotusta 2.-4. helmikuuta 2021.

La Manif pour Tous, Aito avioliiton kanssa yhteistyötä tekevä ranskalainen kansalaisjärjestö, kehottaa kaikkia kannattajiaan kirjoittamaan senaattoreille, jotta tätä lakiehdotusta vielä muutettaisiin.

Nuoret olivat vahvasti liikkeellä vaatien lain pysäyttämistä ja puolustaen lapsen oikeutta isään.

Ps. Oletteko muuten panneet merkille, että Suomen valtamediaan kuuluvat tiedotusvälineemme eivät juuri uutisoi näistä La Manifin laajoista mielenosoituksista, USA:n elämän puolesta (ja aborttia vastustavista) mielenosoituksista tai vaikkapa Brasilian kolmen miljoonan ihmisen Jeesus-marssista?  HLBTQI-mielenosoitukset ja Pride-marssit sen sijaan huomoidaan ja katetaan laajasti.

Lähde: La Manif pour Tousin julkaisema artikkeli, jossa myös lisää valokuvia.

Käännös/editointi: Aito avioliiton sometiimi.