Ongelmat yleistyneet kouluopetuksen sisällössä

Kansainvälisessä seminaarissa, joka pidettiin 27.9.2025 Helsingissä, kuulimme monia hyvin mielenkiintoisia, mutta myös hämmästyttäviä asioita elämän eri alueilta. Englantilainen asianajaja Andrea Williams kertoi omassa esitelmässään yhtenä alueena mielipidevainosta Iso-Britanniassa. Hän antoi lukuisia esimerkkejä huonosta kohtelusta, mutta yksi kouluja koskenut esimerkki Etelä-Englantilaisessa koulussa jäi mieleen.

Mielipidevainoa englantilaisella ala-asteella

Ala-asteen mallioppilas, tyttö nimeltään Kaysey, oli erotettu koulusta viideksi päiväksi, kun opettajan mukaan hän oli esittänyt ”homofobisia” kommentteja koulun pitäessä LGBT-oppituntia Englannissa vietettävän ”Gay-Pride” eli ”Homo-Pride”-kuukauden aikana.

Tyttö kiistää olevansa vihamielinen vähemmistön edustajia kohtaan, mutta hän ei pidä siitä, että lapsille tarjotaan koulussa tämmöisiä valheellisia asioita, jotka sekoittavat ja hämmentävät lasten ajattelua.

Annetaan hänen kertoa itse, video löytyy täältä.

Mitä vikaa on englantilaisessa LGBT1-opetuksessa?

Aivan kuten tyttö videolla oli itse havainnut ikätovereistaan: Ennen mitään LGBT-opetusta lapset voivat hyvin ja he olivat tyytyväisiä omaan sukupuoleensa tekemättä siitä numeroa tai kiinnittämättä siihen erityistä huomiota. Harhauttavalla LGBT-opetuksella lapset saatiin epävarmoiksi omasta sukupuolestaan, sen hyvyydestä ja epäilemään, olenko minä sitä, mitä minun pitäisi olla. Pahin asia on lasten ja nuorten normaalin ajattelun sekoittaminen ja ahdistuksen aiheuttaminen heille, kyseenalaistamalla nuoren oma synnynnäinen sukupuoli.

Toinen haitta liittyy mielipidevainoon: Pyrkimys vaientaa ja tukahduttaa kaikki näkemykset, jotka poikkeavat Gender/Pride/Woke/Dei-ideologioista. Tämä näkyy käytännössä vihamielisenä asenteena ja epäasiallisena käytöksenä henkilöitä kohtaan, joilla on konservatiivinen, isänmaallinen tai kristitty maailmankatsomus.

Videolla kuulimme, miten englantilaisen koulun tähtioppilas erotettiin koulusta viideksi päiväksi mielipiteensä vuoksi. Aivan sama poliittinen vihamielisyys on tuttu meille Suomestakin. Korulauseissa sanotaan, että ”jokaisella on oikeus turvalliseen oppiympäristöön” ja ”meillä on myös velvollisuus huolehtia, ettei vahingoiteta yksittäistä oppilasta”. Tämä suoja mielipidesyrjintää, huonoa kohtelua ja vahingoittamista vastaan näytti kuitenkin puuttuvan Salossa siltä oppilaalta, jota kiellettiin tekemästä kangaskassia tekstillä ”sukupuolia on vain kaksi”. Totuuden sanominen oli ongelma tälle koululle.

USA: ssa näin sukupuoli-ideologisesti toimivan koulun hallinto saisi nykyään tuntuvat seuraamukset. Miksi Yhdysvalloissa on nykyään biologinen totuus kunniassa, selviää kappaleesta ”Mitä alkaa tapahtua” toisessa artikkelissa. EU-alueen perheasioiden taustoihin ja kehityssuuntiin palaamme myöhemmin uudessa artikkelissa.

Opettaisinko biologisen totuuden vai tunneperäisen moninaisuuden?

On tieteellinen tosiasia, että ihmisen sukupuoli on pysyvä biologinen ominaisuus, joka ei muutu ikänä ja jota ei voi aidosti muuttaa toiseksi millään lääketieteen keinolla. Tähän tulisi pitäytyä.

Tunneperäisesti vääristetty käsitys ihmisen sukupuolesta eli ns. ideologinen sukupuoli, poikkeaa tästä totuudesta usealla haitallisella väitteellä:

  • Voit syntyä ”väärään” sukupuoleen
  • Sukupuoli on itse valittavissa
  • Voit ”korjata” sukupuolesi
  • Mikä tahansa on yhtä arvokasta

Perättömät väitteet ihmisen sukupuolesta, eli selkosuomella valheet, ovat kaikki hyvin haitallisia, kun niitä tuodaan koulun opettamana ”totuutena” lapsille ja nuorille. Väitteet ovat lapsen omakuvaa eli identiteettiä sekoittavia. Seurauksena on epävarmuutta, hämmennystä ja tyytymättömyyttä itseensä.

Identiteettihäiröiden tieteellistä taustaa

Tätä lasten ja nuorten identiteetin häiriintymistä on ilmiönä tutkittu tieteellisesti. Se on kuin sosiaalisesti leviävä sairaus, joka vielä pahenee vääränlaisella ihannoinnilla ja ”vertaistuella” internetin keskustelukanavien kautta.

Vääränlainen kouluopetus syöttää ongelmia lasten keskuuteen. Kaikkein vähiten tätä ongelmaa korjaa asian vähättely. Kannattaa lukea lisää täältä: ROGD-ilmiö – mitä se tarkoittaa?

Suomessa oppimateriaalien Villi Länsi

Oppimateriaalien sisällön oikeellisuudelle tai edes järkevyydelle ei liene ollut minkäänlaista virallista arviointimenettelyä Suomessa sen jälkeen, kun oppimateriaalien ennakkotarkastus poistui vuonna 1992. Oppikirjoihin on sen jälkeen voinut syöttää mitä mielivaltaisempia poliittisesti värittyneitä- tai etujärjestönäkemyksiä. Yhdistyksemme on siitä harvinainen toimija, että olemme kiinnostuneita oppimateriaalin oikeellisuudesta ja ennen kaikkea tämä liittyy haluumme suojella lapsia haitalliselta materiaalilta. Olemme nostaneet esiin verkkosivujemme artikkeleissa räikeitä tapauksia. Tässä pari artikkelia sivuillamme koskien eri oppiaineita:

Tilanne on nykyään tätäkin huonompi: Asiat viedään piiloon vanhempien katseilta. Kirjat on usein korvattu sillä, että koulussa katsellaan tietokoneelta oppimateriaalia, joka on verkossa. Näihin oppimateriaaleihin on usein laitettu ohje käydä lukemassa lisää oheisesta paikasta. Linkki vie kuitenkin kaikkea muuta kuin neutraaliin tietoon: Etujärjestösivuille, kuten Seta ja vastaavat ideologiset toimijat. Hyvin on varmistettu, että nuori ei saisi luotettavaa tietoa, vaan pelkästään sukupuoli-ideologiaan (engl. gender ideology) perustuvia näkemyksiä ihmisestä. Mistä tässä ideologiassa on kysymys, siitä voi lukea lisää täältä.

Uusi yhdistys ja kansalaisaloite 15196 opetuksen korjaamiseksi

Mikään laki ei ohjaa eikä pakota asialliseen opetukseen sukupuolikysymyksissä, myöskään mikään laki ei aseta vastuuseen tai edes korjaamisvelvollisuuteen oppimateriaalin tuottajia virheellisestä tai värittyneestä materiaalista. Koulujen ja opettajienkin mahdollisuus valita oppimateriaaleja ei poista ongelmaa, kun valitettavan monissa oppikirjoissa on huomautettavaa.

Suomeen perustettiin 13.01.2025 uusi yhdistys, Lasten- ja nuorten seksuaalikasvatus ry, jonka ensimmäisenä tavoitteena on saada Suomeen laki lasten- ja nuorten seksuaalikasvatuksesta. Asiaa edistetään kansalaisaloitteella 15196, jossa uuden lain tavoitteena on antaa puitteet toiminnalle ja taata lasten kasvurauha. Tarkemmin asia on kuvattu kansalaisaloitteen 15196 allekirjoittamissivulla.

Kun muistamme, mitä englantilaisen ala-asteen tyttö Kaysey kertoi, ja sama pätee Suomeenkin haitallisen oppimateriaalin tarjonnan suhteen, niin uusi laki toisi asiallisuutta toimintaan. Suosittelemme aloitteen pikaista allekirjoittamista, se sulkeutuu 24.10.2025.


1) Lyhenne LGBT = ensimmäinen kirjain englannin sanoista Lesbo, Gay, Bisexual, Transsexual. On sangen yleistä, että materiaalit ja opetus näistä teemoista ei ole totuudenmukaista, vaan on usein värittynyt kiistanalaisilla näkemyksillä ja seksuaalipoliittisilla mielipiteillä. Tarkempaa tietoa tästä aatemaailmasta on täällä. Identiteettipolitiikan syöttämisestä kouluihin Opetushallituksen kautta kerrotaan täällä.