Yllättävä kohtaaminen transaktivistin kanssa junassa

Elokuussa erään viikonlopun jälkeen olin ostanut sunnuntaina junalipun Helsinkiin ja nousin junaan Lappeenrannan asemalta iltapäivällä. Minun paikkalippuni oli toisessa kerroksessa ja nousin matkatavaroineni sen suurempia ihmettelyjä toiseen kerrokseen, tai oli minulla yksi ihmettelyn aihetta antava asia… nimittäin päällä oli näkyvä sininen Aito avioliitto T-paita, jonka olin päättänyt laittaa päälle sen takia, että mielestäni asiaa on pidettävä rohkeasti esillä vaikka sitten julkisessa junassa. Toki sain käydä itseni kanssa ensin pienen sisäisen taistelun, mutta ajattelin, ei pidä liikaa miettiä mitä jos voi tapahtua…. vaan toimia.

No nousin toiseen kerrokseen ja hain katseellani paikkaani ja näin, että sillä istuu jo joku. Katsoin tarkemmin, että se joku näyttää olevan transaktivisti ja siinä hetkessä mietin, että mitäköhän tästä vielä kehkeytyy, kun minun pitäisi pyytää häntä siirtymään paikaltani ja kun hän näkee paitani tekstin?

Kuitenkin aloitin keskustelun hänen kanssaan paikastani ja onneksi huomasin, että hän reagoi ihan tavallisesti ja sovimme, että siirryn hänen vieressään olevalle vastakkaiselle vapaalle istumapaikalle eli junan keskellä olevalle vastakkaiselle paikalle, jossa olin kasvokkain naisen kanssa ja vinosti kasvokkain itselleni tuntemattoman miehen kanssa.

Ajattelin nyt, että ei tästä nyt syntynytkään dramaattista hetkeä, vaikka ainekset olivat siihen, vaan kukin haluaa olla junassa keskittyen omiin puuhiinsa. En kuitenkaan tiennyt, että asia saisi yllättävän käänteen.

Nimittäin minua vastapäätä istunut itselleni tuntematon mies huomasi T-paitani viestin ja hänen keskustelunhalunsa heräsi heti. Hän sanoi minulle ja vieressään istuvalle, minulle tuntemattomalle naiselle, että Aito avioliitto-yhdistys on kampanjoinut homoavioliittoja vastaan ja myös, että on se kumma, että kirkko osallistuu ylpeysmarssiin ja Päivi Räsänen on tutkittavana asian liittyvän kirjoituksen tähden. Tuntemattoman miehen vieressä oleva nainen sanoi, ettei tunne asiaa entuudestaan ja hän kyseli tarkentavia kysymyksiä tästä asiasta ja sitten minä ja vastapäätä istuva mies vastasimme hänelle.

Tämä herätti kauempana istuvan transaktivistin keskustelunhalut ja hän sanoi olevansa eri mieltä asiassa rauhallisesti. Sitten tämä asia kääntyikin keskusteluksi vihapuheesta niin, että hän liittyi keskusteluun mukaan. Totesin minua vinottain vastapäätä olevan miehen kanssa, että vihapuheasia on keino, jolla yritetään kaventaa sananvapautta. Transaktivisti taas kertoi olevansa sitä mieltä, että punavihreiden sananvapautta yritetään kaventaa erään Junes Lonkan oikeustapauksen kautta. Totesin, että tiedän tapauksen ja että kyseinen maahanmuuttokriitikko on puhunut tosiaan törkeästi joistakin naisista. [Sanottakoon kuitenkin, että oikeustapauksessa Junes ei ole syytettynä vaan häntä natsiksi kutsunut toimittaja Johanna Vehkoo.]

Keskustelu soljui tämän jälkeen sananvapauteen liittyen ja keskustelimme siitä, että jotkut, kuten esimerkiksi KD:n poliitikko Aki Ruotsala, ovat menettäneet Suomessa työpaikkansa/työsuhteensa vakamuksensa tai mielipiteensä tähden, kun fb:ssa on noussut raivo asiaan liittyen. Transaktivisti oli yllättävän paljon kanssamme samaa mieltä siitä, ettei kukaan saisi menettää suoraan työpaikkaansa pelkästään mielipiteensä tai vakaumuksensa tähden. Hän kuitenkin toivoi puuttumista siihen, että joitakin toimittajia on ns. maalitettu eli pommitettu törkyviesteillä. Yllättävästi olimme myös samaa mieltä siitä, että Suomeen tarvittaisiin perustuslakituomioistuin, jotta ammattituomarit saisivat vartioitua perustuslaillisuutta eikä kansanedustajien itsensä muodostama perustuslakivaliokunta.

Tämän jälkeen keskustelu soljui henkilökohtaisiin taustoihimme ja elämänkokemuksiimme ja keskustelun aloittanut itselleni vieras mies poistui lopuksi junasta. Keskustelun lopuksi kättelimme transaktivistin kanssa ja kiitin häntä keskustelusta ja siitä, että pystyimme kunnioittamaan toisiamme, vaikka olimme kovasti eri mieltä. Hän totesi, että keskustelu oli ollut antoisa, vaikka hän tajusi, ettei kumpikaan tietenkään saanut käännytettyä toista kannalleen. Toivotin hänelle hyvää matkaa ennen Pasilaa vielä ja hän minulle.

Tämä kokemus tahtoi opettaa sen, että meidän tulee kohdata Aito avioliitto-työssämme asiallisesti ja kunnioittavasti kaikenlaisia ihmisiä, vaikka sitten kannattaisivat ja ajaisivat vastakkaisia tavoitteita kuin mitä omamme ovat. Tällaiset kohtaamiset aidosti niitä, jotka todella vähentävät ennakkoluuloja puolin ja toisin.

Veikka Mattila

*******
P.S. Voit ostaa verkkokaupastamme samanlaisen T-paidan, joka näkyi junassa ja synnytti keskustelun.