Vaalipaneelissa kuultua

Helsingin Alppilassa 16.3.2019 pidettyyn vaalipaneeliin osallistuivat kansanedustajaehdokkaat Simon Elo (sin.),  Outi Alanen (vas.), Pertti Riihelä (kd.) ja Kirsi Toivola (ps.) Noin tunnin kestänyt tilaisuus sujui hyvässä ja asiallisessa hengessä.

Keskustelu alkoi oppivelvollisuuden laajentamisesta, nuorten syrjäytymisestä, sukupuoliopetuksesta sekä ideologioista kouluissa ja sukupuolen merkityksestä lainsäädännössä.

Translain muutospyrkimysten ongelmallisuus herätti vahvaa keskustelua joissakin keskeisissä kysymyksissä: Pitäisikö lääketieteellinen arviointi ohittaa tilanteessa, kun potilas kokee dysforiaa, jonka hän ajattelee johtuvan hänen sukupuolesta? Pitäisikö alaikäisten saada tehdä koko loppuelämän terveyteen vaikuttavia päätöksiä? Olisiko riittävä ikä koskaan yksinään peruste tuollaisille päätöksille? Kasvurauhan tärkeys nuorille tuotiin myös esiin.

Vihapuhe, mitä se on, pitäisikö vihapuhe määritellä ja tehdä rangaistavaksi? Kattaako nykyisen lainsäädännön kunnianloukkaus ja herjaus jo asian?

Keskustelu käsitteli myös todella ongelmallista koulukiusaamista, johon kaikkialla sanotaan olevan nollatoleranssi, mutta koulukiusaaminen rehottaa edelleen kouluissa. Pitääkö kiusatun vaihtaa koulua?

Pitäisikö kirkon lakiin perustuva oikeus päättää omasta avioliittokäsityksestään itsenäisesti romuttaa? Tuo keskustelu nosti myös esiin kaksi täysin eri asiaa: Mitä avioliitto on valtiovallalle ja mitä se on kansalaisille. Kukaan ei kiistä avioliittolain muutosta, mutta samalla osa kansalaisista näkee täysin eri asioina miehen ja naisen avioliiton verrattuna samaa sukupuolta olevien liittoon. Asian voisi ilmaista myös toisin sanoin: Sanonta ”avioliitto on vain miehen ja naisen liitto” ei tarkoita olemassa olevan lainsäädännön kiistämistä vaan se ilmaisee vain henkilön oman kannan asiassa. Ei ole lainvastaista olla eri mieltä mistä tahansa laista — se on demokratiaa.

Mielenkiintoinen, rento ja antoisa tilaisuus läsnäolleille kahvin ja korvapuustin kera! Jos et päässyt paikalle, kannattaa kunnella nyt oheinen liki tunnin mittainen äänitaltiointi!

Kirjoittaja:

Arto Jääskeläinen