Onko Pride rauhan vahvistamista vai vihamielisen hyökkäävää pahuutta muita kohtaan?

Helsinki Priden sivuilla lukee näin:

”Tänä vuonna Helsinki Pride -tapahtuma keskittyy rauhan ja toivon viestien vahvistamiseen.”

Jos tuo pitää paikkansa, niin Pride-väenhän pitäisi edustaa rauhallisen ja hyvän käytöksen mallikansalaisia, eikö niin? Miten sitten tämä rauhan edistäminen ja kaikkien kunnioittaminen toteutuu tai näkyy käytännössä Pride-väen käytöksessä? Mainoslauseet ovat mainoslauseita, mutta käytännön toiminta osoittaa, mikä on asiassa todellisuus. Jätän asian lukijan itsensä arvioitavaksi muutaman esimerkin jälkeen.

Helsinki Pride 2024

Menimme kolmistaan yksityishenkilöinä Kolmensepän patsaalle Helsingissä joskus iltapäivällä kello 13 jälkeen Pride-marssin jo valuessa paikan ohi ja levitimme kangaslipun, jossa on perheen kuva ilman mitään tekstiä. Kädessä meillä molemmilla lipun kannattajilla oli pienet Aito avioliiton käsiliput.  Kolmannella meistä oli sateenvarjo, jossa on perhenkuvat.

Ohi ajavan kuorma-auton kuljessä luki isolla jotain tyyliin: ”Täällä on tilaa kaikille”.

Tuohan kuulosti hyvältä!

Edessämme marssijoita meni ohi yhtenä virtana. Osa joukosta käyttäytyi normaalinoloisesti, eivät reagoineet juuri mitenkään nähdessään lippumme. Jotkut saattoivat nyrpistellä naamaansa tai osoitella lippuamme ja marssivat sitten eteenpäin. Tässä sitten olikin tämän Pride-marssin rauhallisempi osuus.

Jonkin ajan kuluttua eteemme tuli pyörimään omien lippujensa kanssa joitakin henkilöitä, joiden tarkoitus oli selvästi estää meidän lippuamme näkymästä ja he alkoivat pitää omaa tanssishow-esitystään edessämme.

Tilanne muuttui loppua kohti huonommaksi, kun kohdallemme tuli lisääntyvässä määrin selkeän vihamielistä väkeä.  Tunnistin silmämääräisesti joitakin tutunnäköisiä henkilöitä, jotka olivat eräänä aiempana vuotena uhkailleet ja käyneet joukolla käsiksi perhelippuihimme minun ja tyttäreni ollessa rauhallisesti seuraamassa marssia kadun sivussa. Videotaltiosta näki, että kimpussamme oli ainakin 7 eri henkilöä. Loukkasin sormeni silloin tuossa rytäkässä niin, että nivelen toipuminen kesti noin kaksi vuotta. Sormivamman aiheuttaja jäi pian kiinni videoiden ja valokuvien perusteella. Tämä henkilö, joka on mediasta löytyvien tietojen mukaan ainakin vuonna 2016 ollut Helsingin Vasemmistonuorten (Helvanu) puheenjohtaja, tuomittiin Helsingin käräjäoikeudessa 27.11.2023 pidetyssä pääkäsittelyssä pahoinpitelystä sakkorangaistuksen ja maksamaan korvausta tilapäisestä haitasta.  Sangen kuvaavaa on myös, että tämä sama väkivallasta tuomittu henkilö on aiemmin itse kirjoitellut tekstejä, jossa hän vaatii voimakasta puuttumista oikeistoväkivaltaan, joka hänen mielestään on ongelma.

Vihamielinen marssijoukko pysähtyi kohdallemme ja alkoi huudella meitä kohti.  Joukosta lähti juoksemaan meitä kohti yksi selvän hyökkäävältä vaikuttanut henkilö.  Hän pysähtyi ja luopui aikeistaan kuitenkin, kun poliisi astui alas lähellä olleen mönkijänsä kyydistä ja meni väliin.  Joukko huuteli vihamielisesti vielä jonkin aikaa edessämme, mutta lähti sitten jatkamaan eteenpäin.  Tilanne oli ohi.

Banderolli Hiekkaharjun aseman lähellä

Sangen moni on nähnyt Hiekkaharjun aseman ohi kulkiessaan Aito avioliiton banderollin, jossa on esillä vaihtuvia teemoja.

Yksityisellä maalla sijaitsevaa banderollia on töhritty, puukotettu, leikattu ja varastettu vuosien saatossa aika monta kertaa.

Ilkivallan tekijä saattaa tulla paikalle veitsi hihassaan, kuten tämä tekijä.

Ilkivalta väheni jossain määrin, kun useammalta taholta vahvistettiin banderollin olevan täysin laillisesti siinä missä on ja että laillista perustetta sen poistamiseen ei ole olemassa.

Viimeisin tihutyö sattui Pride-aikaan 14.6.2024.   Tekijä ruiskutti maalia ylt’ympäriinsä sekä banderolliin että sen ohi talon rapattuun julkisivuun, ulko-oviin (3 kpl) ja sisäänkäynnin tasanteeseen.  Tihulainen oli kunnostautunut myös töhrimällä puisen aidan.  Jälki näyttää sabotaasin jälkeen tältä:

Aitaan on töhritty ”ME ❤️” eli me rakastamme. Tätä siis tarkoittaa Pride-rakkaus muita kohtaan ja iskulause ”Love is Love” ? Hieman myöhemmin tekijä vahvisti vielä tuota ajatusta jättämällä postilaatikkoon käsin kirjoitetun viestin, jossa hän toivotti hyvää Prideä 2024! Tästä voi päätellä, että Pride on motivoinut hänen toimintaansa.

Parissa asiassa on menty huonompaan suuntaan viime vuosien aikana:

Vahinko on nyt kohdistunut kalliisti myös kiinteistöön, eikä vain banderolliin. Liotinpitoisen maalin poistaminen rapatusta seinästä ei onnistu ja vaatii koko seinän uudelleen pinnoittamisen.

Sangen uhkaava asia on se, että jotkut tekijät kanniskelevat veistä hihassa mukanaan kaupungilla liikkuessaan.

Historiallisesti törmäämme pääosin kahteen aatteeseen tai ryhmään, kun esiin nousee jotain ilkivaltaa, väkivaltaa tai vihamielistä asennetta: Pride/Seta ja poliittisesti Vasemmistoliitto, Antifa ja Varisverkosto.   Vantaan Vasemmistoliiton nuorten puheenjohtaja julkaisi vääristeleviä lehtikirjoituksia Hiekkaharjussa sijaitsevan Aito avioliiton banderollin merkityksestä ja teki banderollin poistovaatimuksestaan kunta-aloitteen.  Vantaan kaupunki hylkäsi aloitteessa esitetyn poistovaatimuksen perusteettomana.

Vihamielisyys kristittyjä kohtaan

Ei jää epäselväksi, mikä on Pride-väen asenne kristillisiä toimijoita kohtaan, kun katsoo Helsingissä Narinkkatorilla sattunutta tapausta, kun Hannu Suomela ja Timo Valtonen olivat siellä. Kyltti heidän autonsa perävaunussa näytti tältä:

Vihamielinen väkijoukko kävi käsiksi henkilauton perävaunuun, irrotti ja otti sen luvattomasti haltuunsa kaataen sen sitten kuormineen ja rikkoen siinä olleet täysin lailliset julisteet.

Moittiko tiedotusvälineemme sabotaasin tekijöitä? Ei sanallakaan, vaan sen sijaan syyllistivät tai jopa solvasivat ”homofobinen”-ilmauksella perävaunun omistajaa jo aiemmin ikään kuin perävaunun mainostauluissa olisi ollut aihe ja selitys väkivaltaiseen ja täysin laittomaan omaisuuden ryöstämiseeen ja tuhoamiseen.

Ehkä parhaiten vaikkei moitteettomasti uutisoinnin journalistisessa sisällössä onnistui isoista medioista Helsingin Sanomat.

Senkin uutisessa on selvä yleinen virhe väitteessä, että kyltti olisi ”homovastainen”. Todellisuudessa kyltti on sukupuoli-ideologian ja kaiken siihen liittyvän propagandan levityksen vastainen eli kuten kyltin kuljettajat kertoivat: ”Vastustamme homoagendoja ja niiden esiintuomista kouluissa. Haluamme tuoda esiin raamatullisia kristillisiä arvoja.”

Lieneekö tämä perävaunun ryöstäminen, kaataminen ja kylttien vahingoittaminen sitä Pride-tilaisuuden järjestäjien mainostamaa ”rauhan ja toivon viestien vahvistamista”?

Miksi tämmöistä tuetaan?

järjestävän tahon eli Hesetan emojärjestön Seta Ry:n poliittiset tavoitteet sisältävät kauniisiin sanakäänteisiin verhottuna mm. seuraavat asiat:

• Polyamoria
  • Sukupuolen korjaushoidot myös alaikäisille
  • Homo-ja transpropagandan tuonti myös alakouluihin
  • Sijaissynnytykset ja ne myös miespareille

Priden tukijoina on myös valtion yhtiöitä kuten Finnair, Alko ja Posti.

Miten näiden yhtiöiden johto, eli toimitusjohtaja ja hallitus, selittää meille veronmaksajille, jotka emme yillä olevia tavoitteita hyväksy, Priden sponsoroinnin?

Myös Suomen Pankki on ilmoitanut tukevansa prideä. Pääjohtaja Olli Rehn, tukeeko Suomen Pankki myös setan poliittisia tavoitteita kuten polyamoriaa?

Kirjoittaja: Arto Jääskeläinen