Väliaikatietoja: Kansalaisaloite edelleen VRK:n tarkistuslaskennassa

Vuosi on vaihtunut odotuksen merkeissä. Jotkut ovat kyselleet mitä aloitteelle kuuluu. Marraskuussa tiedotimme (16.11.) kansalaisaloitteen toimittamisesta Väestörekisterikeskuksen tarkistuslaskentaan (lue täältä). Vasta saatuamme tarkistuslaskelman tuloksen kansalaisaloite voidaan toimittaa eduskuntaan, missä alkaa sen käsittely. Kannatusilmoitusten toimittamisenyhteydessä Väestörekisteriksekuksesta arvioitiin, että tarkistus kestää työmäärästä riippuen noin 2-3 kuukautta.

YLE:n verkkosivuilla oli 12.1.2016 kansalaisaloitteisiin liittyvä juttu, jonka ”Avioliittoaloitteen paperiset allekirjoitukset ruuhkauttavat vaäestörekisterikeskusta”. Jutussa todettiin muun ohella Aito avioliitto -kansalaisaloitteeseen liityen:

Väestörekisterikeskuksessa urakoidaan parhaillaan miehen ja naisen avioliittoa vaativien yli 100 000 nimen aitoutta. Ongelma on, että vain osa nimistä on kerätty netissä, suurin osa paperisena.

– Paperit ovat huomattavan paljon työläämpiä käsitellä, koska tiedot pitää saada papereista datamuotoon, että niitä voitaisiin verrata tietokantaan, sanoo projektipäällikkö Pauli Pekkanen väestörekisterikeskuksesta.

Aito avioliitto -kansalaisaloitteen tarkistuslaskenta on siis vielä kesken.

Lisäksi eduskunta on tammikuun ajan istuntotauolla, minkä vuoksi kansalaisaloitetta ei tammikuun aikana voida toimittaa eduskuntaan.

Tiedotamme lisää aloitteen etenemisestä heti, kun se on valmis toimitettavaksi eduskuntaan tämän kevään aikana.

Eduskunnassa käyty keskustelu avioliittolain liitännäislakeja koskevista muutoksista ei liity kansalaisaloitteen käsittelyyn, eikä merkitse sitä, että kansalaisaloite olisi sivuutettu.

Pasi Turunen
Tiedotussihteeri