Aito avioliitto ry:n suurlippu Narinkkatorilla ja Tuomiokirkon portailla pysähdytti ohikulkijat

Kuva: Pentti Tuovinen

600m2:n Aito avioliitto yhdistyksen logolla varustettu suurplippu Narinkkatorilla ja Tuomiokirkon rappusilla pysähdytti ohikulkijoita.

Aito avioliitto -kansalaisaloite avioliiton säilyttämiseksi miehen ja naisen liittona on kerännyt jo lähes 95 000 allekirjoitusta. Viimeinen päivä nimienkeruulle on 29.9. Intoa loppukiriin viimeisenä viikonloppuna haettiin toteuttamalla näyttävä flash-mob Helsingin keskustassa. Narinkkatorille levitettiin 600m2:n (30m x 20m) Aito avioliitto -yhdistyksen logolla varustettu vaaleanpunainen lippu. Lipun levittämiseen tarvittiin toistakymmentä vapaaehtoista.

Narinkkatorilla kuulluissa lyhyissä puheenvuoroissa kuultiin avioliiton tärkeydestä ja rohkaistiin kansalaisaloitteen allekirjoittamiseen. Aito avioliitto -yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Jukka Rahkonen muistutti miehen ja naisen muodostaman avioliiton ainoalaatuisuudesta:

— Se on ainoa, joka kykenee tarjoamaan lapselle sekä isän että äidin. Sukupuolineutraali avioliittolaki mitätöi isyyden ja äitiyden, Rahkonen totesi.

Nimiä kansalaisaloitteeseen on kertynyt jo yli 97 000.*

— Tällä vauhdilla hätyyttelemme 100 000 allekirjoituksen rajaa, kunhan nimienkeruun päätyttyä saamme hiljalleen kaikki loputkin kannatusilmoitukset, toteaa Aito avioliitto -yhdistyksen tiedotussihteeri Pasi Turunen, joka myös on toinen kansalaisaloitteen vireille panijoista yhdessä Jukka Rahkosen kanssa.

Narinkkatorilta flash-mob siirtyi Tuomiokirkon rappusille, jonne sama lippu levitettiin vapaaehtoisvoimin. Useat torilla olleet turistit pysähtyivät ottamaan lipusta kuvia ja kyselemään mistä on kyse.

— Toivomme, että kirkon johto tunnustaisi rohkeammin väriä avioliiton suhteen ja pysyisi suoraselkäisesti miehen ja naisen avioliiton puolella, vaikka kirkon sisälläkin kuuluu revisionistisia ääniä.

Lauantaina 26.9. myös vietettiin Aito avioliitto ry:n syysjuhlaa Jyväskylän Paviljongissa. Yhteisen ruokailun lomassa kuultiin asiantuntevia puheenvuoroja, kuten tiedetoimittaja Marko Hamilon ajatuksia siitä, mitä mieltä Suomessa saa olla. Kampanja-aktiivit kertoivat kokemuksiaan kuuden kuukauden varrelta. Juhlasta voi lukea lähemmin yhdistyksen nettisivuilta.

* Juttuun on 28.9. klo 18.50 päivitetty tuorein tieto nimien määrästä.

Lisää kuvia Aito avioliitto lippu flash-mobista:

Kuva: Pentti Tuovinen

Kuva: Pasi Turunen