”Äiti, Isä & Lapset”- eurooppalaista kansalaisaloitetta mainostanut banderolli varastettiin keskellä päivää

Kuva: Freeimages.com

Viime vuoden tapaan Aito avioliitto -yhdistyksen kampanjointiin avioliiton ja perheen puolesta on tänäkin vuonna kohdistunut ilkivaltaa.  ”Äiti, Isä & Lapset”- eurooppalaista kansalaisaloitetta mainostava banderolli (250 cm x 100 cm) varastettiin 26.5 Hiekkaharjun lähijunan-aseman kyljessä olevasta paritalon seinustalta. Paritalon asukkaan ja banderolia seinustalla pitäneen Arto Jääskeläisen mukaan torstaina 26.5 noin klo 14.43 hänen talonsa eteen jalkakäytävälle oli ilmestynyt henkilö, joka nopeasti leikkasi mukana tuomillaan saksillaan banderolin kiinnitysnarut poikki ja vei koko banderolin mukanaan.

Turvakameraan tallentunut varas.

Myös viime kesänä samalla paikalla pidettyyn kampanjabanderolliin kohdistui varkaus. Tällä kertaa varkaus kuitenkin tallentui banderollin koskemattomuutta varten asennetun valvontakameran videolle selvästi (ks. alle oleva ”Varas puuhissaan”- video). Jääskeläisen mielestä video osoittaa selvästi, että teko oli suunnitelmallinen ja harkittu, koska tekijä oli varautunut siihen etukäteen tuomalla sakset mukanaan ja samalta paikalta on joko varastettu tai katkottu banderolleja lukuisia kertoja.

Jääskeläinen kertoo tehneensä asiasta rikosilmoituksen ja Vantaan poliisin tutkivan nyt asiaa. Jääskeläinen lupaa myös palkkion varkaan tunnistajalle. Tapaus luokiteltiin rikosilmoituksessa näpistykseksi. Jääskeläisen mukaan mikäli varasta ei kiinnostanut itse tavara, niin motiiviksi jäisi ilmaisunvapauden loukkaus, toisin sanoen vihamielisyys banderollin viestiä kohtaan, joka koskee eurooppalaista kansalaisaloitetta ”Äiti, Isä & Lapset”. Tässä tapauksessa kyse olisi vihamielisyydestä viestiä ja myös ryhmää kohtaan, jota tuo kampanjan aloite edustaa. Siten teko olisi motiiviltaan viharikos eikä pelkkä näpistys.

Aito avioliitto yhdistys ei kuitenkaan anna ilkivallan estää “Äiti, Isä & Lapset”-eurooppalaisen kansalaisaloitteen puolesta kampanjointiansa. Paras tapa vastata laittomaan, kampanjaan kohdistuneen ilkivaltaan on nimenomaan käydä allekirjoittamassa “Äiti, Isä & Lapset”-eurooppalainen kansalaisaloite osoitteessa: www.mumdadandkids.eu/fi

”Varas puuhissaan”-video