Aito avioliitto -aloitteen käsittely jatkuu!

Keskiviikkona 16.11.2016 eduskunnan lakivaliokunta käsitteli kansalaisaloitetta, joka ajaa avioliittolain säilyttämistä naisen ja miehen välisenä ja avioliittolain muutoksen kumoamista. Kansalaisaloitteen allekirjoittajille ja asian kannattajille tuli hyviä uutisia! Käsittely jatkuu edelleen ja aloite lähtee perustuslakivaliokuntaan lausunnolle lakivaliokunnan puheenjohtajan Kari Tolvasen ehdotuksesta.

Kansalaiskuulemisen yhteydessä varatuomari Jyrki Anttinen pyysi, että perusteellisen juridisen käsittelyn toteutumiseksi aloitteesta tulisi saada perustuslakivaliokunnalta lausunto.

Sukupuolineutraalin avioliittolain valmistelu oli puutteellista ja sisältää suoranaisen virheen:
lapsivaikutusarvion tekemättä jättäminen ei ole sivuseikka, vaan se on vakava puute lainvalmistelussa, koska Suomi on lapsen oikeuksien sopimukseen sitoutuvana jäsenmaana velvoitettu huomioimaan erityisesti lapsen perusoikeudet lainsäädäntömenettelyssä. Sote-uudistus kaatui perustuslakivaliokunnassa vaikutusarvioiden tekemättä jättämisen vuosi ja niin voi käydä myös avioliittolain muutokselle.

Aito avioliitto –kansalaisaloitteessa ei ole kyse jostakin kiusaamismielessä tehdystä vasta-aloitteesta ”Eipäs tahrota”- hengessä vaan kyseinen aloite tuo esille avioliittolain muutoksen puutteellisen valmistelun sekä sen säätämiseen johtaneet virheelliset käsitykset tasa-arvosta ja ihmisoikeuksista.

On edelleen täysin mahdollista, että avioliittolain muutos perutaan ja avioliittolaki säilyy naisen ja miehen välisenä lakina ja tämä päivä on osoitus siitä. Naisen ja miehen välinen avioliittolaki ei ole perustuslain vastainen, joten ei ole perustuslain vastaista pyytää avioliittolain säilyttämistä vain naisen ja miehen välisenä. Tämä olisi tärkeää myös perustuslakivaliokunnan kirkkaasti todeta osana lausuntoaan.

Aloite on kohdannut monia haasteita, mutta se yhä jatkaa kulkuaan. Iloitaan tästä välierävoitosta, aidosti!