Mielipidekirjoitus: Twitter-hallinnon epäkohtia

Aito avioliitto-yhdistys julkaisee professori Tapio Puolimatkan mielipidekirjoituksen hänen suostumuksellaan:

Nykyisen twitter-hallinnon aikakaudella yliopistot välillä ohjautuvat pienen aktivistiryhmän masinoiman painostuskampanjan ohjauksessa.

Muutama päivä ennen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan JYY:n ja Jyväskylän yliopiston rehtorin minusta esittämiä halventavia kommentteja facebookin keskustelupalstalta oli luettavissa Tomi Peltosen kommentti:

”Suosittelen vahvasti kaikkia olemaan yhteydessä Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläiseen (keijo.hamalainen@jyu.fi) ja vaatimaan Jyväskylän yliopistoa tutkimaan asia ja alkamaan tarpeellisiin toimiin. Ei professori sentään ihan mitä tahansa voi kirjoitella ilman että johto voi siihen reagoida.”

Samalla keskustelupalstalla Kristiina Merilahti kirjoittaa odottavansa, että jossakin vaiheessa yliopiston on avoimesti irtisanouduttava Puolimatkan kannanotosta.

Tämän sähköpostikampanjan käynnistämisestä ei mennyt kauaakaan, kun JYY:n johto syytti minua homofobiasta ja esitti valheellisen väitteen, jonka mukaan sulautan ”homoseksuaalisuuden, nekrofilian, eläimiin sekaantumisen ja pedofilian toisiinsa rinnastettaviksi muuttujiksi” artikkelissani Kampanja pedofilian laillistamiseksi.

Pian tämän jälkeen rehtori Keijo Hämäläinen twitter-viestissään ilmoitti, että kirjoitukseni ei edusta Jyväskylän yliopiston arvoja eikä linjaa:

”Olemme sitoutuneet kohtelemaan jokaista yksilöä ja ryhmää kunnioittavasti ja arvokkaasti. Opetuksemme pohjautuu tieteeseen, ei ideologiaan ja mielipiteisiin. Ryhdymme konkreettisiin toimenpiteisiin.”

JYY esitti artikkelistani valheellisen väitteen, jota rehtori asettui tukemaan twitter-viestissään. Kumpikaan osapuoli ei nähnyt tarpeelliseksi olla minuun henkilökohtaisesti yhteydessä ennen kuin he esittivät kaikissa Suomen valtamedioissa julkaistut halventavat kommenttinsa. Miten tämä sopii rehtorin linjaukseen, jonka mukana yliopisto sitoutuu ”kohtelemaan jokaista yksilöä ja ryhmää kunnioittavasti ja arvokkaasti”?

Voidaanko oman työtekijän julkista häpäisemistä pitää kunnioittavana ja arvokkaana kohteluna ilman, että työntekijää on edes kuultu.

Se että jokin kuulemistilaisuus järjestetään puolentoista viikon kuluttua ei korjaa tilannetta, koska julkinen häpäisy on suoritettu ja sen vaikutuksia on mahdotonta poistaa.

Toivoisinkin, että yliopiston hallitus tutkii rehtorin toiminnan tässä tapauksessa ja ottaa kantaa, edustaako valittu toimintamenettely yliopiston arvoja ja linjaa.

Voin ymmärtää, ettei JYY tai rehtori tehnyt tätä virhettään tarkoituksellisesti, vaan nuo mainitut tahot uskoivat heille ulkoapäin syötetyn valheen kirjoitukseni sisällöstä.

Rehtori Hämäläisellä ei ehkä monien kiireidensä takia ollut aikaa tarkistaa väitteen paikkansa pitävyyttä eikä hän ilmeisesti nähnyt sitä tarpeelliseksikaan, koska ihmisen on luonnostaan vaikea uskoa, että kenestäkään esitettäisiin näin suuri valhe ja erityisesti, että tällainen valheellinen väite esitettäisiin artikkelista, joka on vapaasti kaikkien luettavissa.

Tapio Puolimatka

professori

Jyväskylä
Mielipidekirjoitus on alunperin ilmestynyt Keskisuomalaisessa 04.08.2018: