Aidon avioliiton superviikonloppu

Eduskunnan Familia-verkosto järjesti Aidosti tasa-arvoisen avioliittolain perusteet- seminaarin eduskunnan kansalaisinfossa perjantaina 23.9.2016 Seminaarin pääpuhuja oli Texasin yliopiston (Austin) sosiologian professori Mark Regnerus. Seminaarin juonsi kansanedustaja Antero Laukkanen ja tilaisuudessa puheenvuoron käytti myös kansanedustaja Sari Tanus. Seminaarin päätteeksi oli kysymysten ja keskustelun aika. Seminaaria ennen Mark Regnerus tapasi Familia-verkoston väkeä.

Meistä riippumattomista syistä seminaarin aikataulu muuttui alkuperäisestä varauksesta, jolloin kansanedustajien mahdollisuudet osallistua seminaarin eivät olleet parhaat mahdolliset.  Tästä huolimatta seminaari oli onnistunut ja kokonaisuudessaan tärkeä puheenvuoro avioliittolain säilyttämiseksi naisen ja miehen välisenä. Professori Regneruksen erinomainen luentomateriaali toimitetaan kaikkien kansanedustajien käytettäväksi ja perehdyttäväksi.

Lauantaina 24.9 Helsingissä marssittiin Säätytalolta naisen ja miehen välisen avioliiton ja lapsen oikeuksien puolesta. Iloisessa Aito -kulkueessa oli noin 70-80 osallistujaa, jotka pitivät lipun korkella aidon avioliiton puolesta. Samanaikaisesti Helsingissä järjestettiin useampia mielenilmauksia, jotka saattoivat osaltaan vähentää osallistujien määrää. Tieto kulkueen uudesta reitistä ei valitettavasti saavuttanut kaikkia ajoissa, mikä osaltaan vaikutti kulkueen kokoon. Kulkueväki antoi äänensä kuulua ja muistutti kulkuetta seuraavia siitä, että ”avioliitto on naisen ja miehen välinen”, ”lapsen oikeudet ensin” ja että ”kaksi äitiä ei voi olla isä, kaksi isää ei voi olla äiti”. Kuultiinpa kulkueessa myös Turun sinappimainosta mukaileva ilmaus ”kahta en vaihda, toinen isä ja toinen on äiti. Tämä on tärkeä myös eduskunnan muistaa, kun äitiyslaki-aloite saapuu 29.9 lähetekeskusteluun.

Kansalaistorilla EU-aloitteen koordinaattori pilke silmäkulmassa ja rock`n roll hengessä muistutti siitä, että sukupuolisuus on arkitodellisuutta; on lankomiehiä, kälyjä, isoisiä ja isoäitejä, tyttäriä ja poikia, aviomiehiä ja aviovaimoja. Aito avioliitto ry:n puheenjohtaja Susanna Koivula piti kansalaistorilla pienen puheen, jossa hän iloitsi siitä, että Suomessa on herätty Tahdon- aloitteen hyväksymisen myötä puolustamaan naisen ja miehen välistä avioliittoa. Hän korosti, että aito avioliitto on yhteiskunnan vakaudeksi ja lasten parhaaksi.

Kulkue sai pääosin kulkea rauhassa, mutta joitakin epäasiallisuuksia matkan aikana kuultiin. Kuulemaansa Koivula reagoi puheessaan toteamalla, että ”me emme suostu häpeämään naisen ja miehen välistä avioliittoa”.

Samana iltapäivänä Aito avioliitto ry:n työn ystävät ja tukijat kokoontuivat syysjuhlaan Kalliolan Setlementtitalolle. Syysjuhlassa kuultiin professori Mark Regnerusta, professori Tapio Puolimatkaa ja juhlassa puheenvuorot käyttivät myös EU-aloitteen kordinaattori Sarah Rizzo, yhdistyksen tiedotussihteeri Pasi Turunen ja puheenjohtaja Susanna Koivula. Syysjuhlassa oli hyvä ja innostunut tunnelma ja ohjelman lisäksi syysjuhlaan osallistujat kävivät antoisia keskusteluita, pullakahveista samalla nauttien. Professori Mark Regnerus toi esille, miten laaja satunnaisotos todistaa perherakenteen vaikutuksesta lasten hyvinvointiin: parhaiten lapset voivat oman isänsä ja äidinsä välisessä avioliitossa. Professori Tapio Puolimatka kertoi historian pohjalta, miten yhteiskunnat ovat aina sortuneet tavalla tai toisella, jos niissä on noussut vallalle itsekkyys ja yksilönoikeidet ovat ajaneet ydinperheen edelle. Yhteiskunta, joka tietoisesti heikentää äidin, isän ja lasten sidosta ei voi kestää ja menestyä.

Susanna Koivula puolestaan kiitti yhdistyksen aktiiveja upeasta ja monipuolisesta osaamisesta, Turunen kertoi lyhyesti kansalaisaloitteen etenemisestä kansalaiskuulemiseen, Rizzo muistutti EU-aloitteesta ”Äiti, isä ja lapset”, joka on menestynyt erityisen hyvin juuri Suomessa, Puolan lisäksi.

Työ aidon avioliiton, lapsen oikeuksien ja terveen sukupuoliopetuksen puolesta jatkuu ja laajenee. Aito avioliitto-liike on tullut jäädäkseen.